1.13.Temalar (Ana Konular)

Tablo 109. Temalar ile Haber Kaynakları Karşılaştırması


 % (Sütun)
Sağlık görevlisi/Tıp doktoru

Sivil Toplum Örgütü Temsilcileri (Sağlık alanındaki)
Sağlık Bakanı / Sağlık Bakanlığı / Bakanlık Yetkilisi
İl Sağlık Müdürlüğü Temsilcisi

Hastanın Kendisi
Yerel Yönetim Temsilcisi
Hasta Yakını
Beslenme
17,6
9,2
7,1
10,6
2,2
5,6
1,0
İç hastalıkları / Genel cerrahi
21,7
13,4
7,9
11,6
30,5
7,8
26,3
Onkoloji / Kanser
11,8
13,1
8,5
8,4
12,3
11,3
9,9
Sağlık Kurumları, Hastaneler, Sağlık Ocakları vb.
10,4
11,3
12,5
22,0
9,0
28,8
6,4
Kardiyoloji / Kalp Damar Cerrahisi
13,2
5,8
2,3
5,3
13,9
5,0
10,7
Hasta ve Yakınlarının Sorunları
4,7
5,3
3,9
6,5
52,6
10,2
66,4
Sağlık Çalışanları ve Sorunları
3,9
27,3
20,0
11,3
6,6
3,1
8,9
Güzellik, Bakım, Zayıflama, S. Yaşam
8,5
2,2
3,1
1,9
3,2
5,5
,8
Sağlık Bakanlığı
1,7
12,3
45,2
13,2
1,4
5,7
2,0
Kadın Hastalıkları ve Doğum
8,8
4,4
4,6
4,5
7,1
1,9
8,9
Eczane / Farmakoloji / İlaç Sektörü
1,9
6,5
9,2
,8
,7
1,9
,8
Ruh Sağlığı
7,0
4,0
,4
1,5
1,6
1,4
2,2
Çocuk Sağlığı
8,1
2,6
3,0
4,5
,6
3,4
2,6
Nöroloji / Beyin ve Sinir Cerrahisi
4,9
1,5
1,7
1,6
6,5
,3
7,3
Madde Bağımlılığı
4,1
5,1
5,1
5,6
3,4
3,5
1,5
Üroloji
5,4
3,8
1,4
1,4
13,8
1,5
10,2
Acil Tıp
3,6
1,6
6,9
8,6
2,8
3,1
3,8
Bebek Bakımı ve Sağlığı
5,1
1,3
1,7
5,6
,9
,4
6,7
KBB (Kulak, Burun, Boğaz)
5,2
,5
,9
2,7
,9
,9
1,0
Çevre ve Sağlık
1,9
1,0
,8
2,5
,3
11,6
1,0
Alternatif / Tamamlayıcı Tıp
1,7
,7
1,3
,1
2,0
2,2
,4
Diğer
34,4
32,3
34,7
36,6
45,1
47,9
45,3
N
13.124
2.184
1.661
1.457
1.172
1.160
1.063

Dil ve anlatım yapısı ile yazıların teması karşılaştırıldığında, “Halk dili-Anlaşılır” bulunan yazılara ilişkin sıralamanın genel dağılımdan çok da farklılaşmadığı görülmektedir. “Beslenme” (%18,7) başta olmak üzere “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%16,6) ve “Onkoloji/Kanser” (%12,4) konulu yazılar “Halk dili-Anlaşılır” bulunmada ilk üç sırada yer almıştır. “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları” ilişkin anlatımların (%10,1); “Güzellik/ Bakım/ Zayıflama/ Sağlıklı Yaşam” anlatımlardan (%8,5) daha fazla oranda anlaşılır olması dikkat çekici olarak değerlendirilmiştir.

Teknik bilimsel dil kategorisinde yer alan ilk tema, “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%21,6) olmuştur. İkinci sırada beslenme (%18,3), üçüncü sırada “Onkoloji/Kanser” (%17,9) ise gelmektedir. Daha alt sıralarda bakıldığında ise kadın hastalıkları ve doğum, nöroloji, üroloji, deri hastalıkları, fizik tedavi ile kulak, burun, boğaz kategorilerindeki oranların yüksek bulunduğu söylenebilir. Bu noktada “Güzellik/ Bakım/ Zayıflama/ Sağlıklı Yaşam” temasının %10,1 oranında teknik, bilimsel olarak ifade edilmesi, %8,5 oranında “Halk dili-Anlaşılır” bulunması sonucu doğrular nitelikte kabul edilebilir.

“Duygusal” anlatımların en çok “Hasta ve yakınlarının sorunları” (%58,3), “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%26,8) ve “Onkoloji/Kanser” (%16,5) kategorileri bağlamında dikkati çektiği anlaşılmaktadır. Yapılan incelemede “Hasta ve yakınlarının sorunları” konularında “Duygusal” bir anlatım kullanılmışken, “Sağlık çalışanları ve sorunları” (%5,9) konularında aynı “Duygusal” anlatımın yapılmadığı saptanmıştır.
 “Hasta ve yakınlarının sorunları” (%45,5), “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%24,4) ve “Kardiyoloji/Kalp Damar Cerrahisi” (%13,5) temalarının “Öyküleyici” bir anlatımla verildiği saptanmıştır. Bu noktada “Sağlık çalışanları ve Sorunları” (%10,3) temalı yazıların “Öyküleyici” anlatımla verilmesi olması ilgi çekici olarak değerlendirilmiştir.

“Örnekleyici” anlatım bağlamında “Beslenme” teması öne çıkmaktadır (%37,4). En sık başvurulan “Örnekleyici” anlatımda, ikinci sırada ise “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%22,7) teması gelmektedir. Ayrıca “Güzellik/ Bakım/ Zayıflama/ Sağlıklı Yaşam” temasında da bu anlatım daha fazla kullanılmıştır (%16,8). “Örnekleyici” anlatım bağlamında “Ruh sağlığı”, “Kadın hastalıkları ve doğum” ve “Çocuk sağlığı” temaları öne çıkmaları açısından dikkat çekmektedir.

Tablo 110. Temalar ile Dil ve Anlatım Karşılaştırması
 % (Sütun)
Halk Dili-Anlaşılır
Teknik -Bilimsel
Duygusal
Öyküleyici
Örnekleyici
Beslenme
18,7
18,3
2,5
6,2
37,4
İç hastalıkları / Genel cerrahi
16,6
21,6
26,8
24,4
22,7
Onkoloji / Kanser
12,4
17,9
16,5
12,6
13,7
Kardiyoloji / Kalp Damar Cerrahisi
10,3
13,5
8,8
13,5
13,9
Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam
8,5
10,1
0,8
3,6
16,8
Sağlık Kurumları, Hastaneler, Sağlık Ocakları vb.
10,1
4,3
6,4
8,7
3,5
Hasta ve Yakınlarının Sorunları
6,6
2
58,3
45,5
1,7
Kadın Hastalıkları ve Doğum
6,4
11,9
5,9
7,3
6,9
Sağlık Çalışanları ve Sorunları
7,2
1,7
5,2
10,3
2,8
Ruh Sağlığı
5,6
6,7
2,6
4,1
8,8
Sağlık Bakanlığı
6,6
2,3
1,6
2,8
3,6
Eczane / Farmakoloji / İlaç Sektörü
5,5
5,5
0,7
1,8
3,5
Çocuk Sağlığı
5
5,1
1,8
2,6
6
Nöroloji / Beyin ve Sinir Cerrahisi
4
6,4
7,5
6,8
5,1
Üroloji
3,7
5,6
8,7
7,3
4,6
Madde Bağımlılığı
3,7
2,3
2,1
3,1
4
Bebek Bakımı ve Sağlığı
3,3
4,1
4,1
4,2
4
Acil Tıp
3,5
1,7
4,9
6,2
3,4
KBB (Kulak, Burun, Boğaz)
3,2
4,3
0,8
1,5
4,7
Alternatif / Tamamlayıcı Tıp
2,9
3
0,8
2,2
5,6
Diğer
37,9
44,2
44,9
45,7
35,1
N
38.983
4.792
612
1.745
3.835

Temalar bazında metin üsluplarına bakıldığında, “Bilgilendirici” anlatımların en fazla yer verildiği temanın “Beslenme” olduğu görülmüştür. Bu üsluptaki yazıların %18,6’sının “Beslenme” kategorisinde bulunduğu anlaşılmaktadır. Tüm üslup türleri içinde “Bilgilendirici” anlatım en çok kullanılan (f= 38,983) üslup olduğu için temaların dağılımına ilişkin genel sıralamanın bu anlamda değişmediği görülmektedir.

“Eleştirel” anlatımlar kategorisinde en çok işlenen tema, “Sağlık çalışanları ve sorunları” (%31,7) olmuştur. Bu temanın ardından Sağlık Bakanlığı’na ilişkin anlatımlar gelmektedir (%19,3). En fazla “Eleştirel” üslupla işlenen üçüncü tema olarak “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları” (%16,3) saptanmıştır. “Hasta ve yakınlarının sorunları” ve “Eczane/Farmakoloji/İlaç Sektörü” temaları da “Eleştirel” üslupla işlenen temalar arasında öne çıkmaktadır. “Eleştirel” üslupla işlenen yazıların temalarına bakıldığında neredeyse tümüm sağlık sistemini ifade ettiği görülmektedir. Bu sistemden kaynaklanan kimi sorunlar olduğunu ve bu sorunların sistem üzerinden eleştirildiği sonucunu doğurmaktadır.

“Takdir edici/Övücü” üsluba en çok “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları” temasında rastlanmaktadır (%36,1). “Sağlık çalışanları ve sorunları” temasına ilişkin anlatımlarda da “Takdir edici/Övücü” üslup önemli oranda kullanılmıştır (%14,6). “Hasta ve yakınlarının sorunları” ile “Sağlık Bakanlığı” temalarına ilişkin anlatımlar da “Takdir edici/Övücü” üslubun öne çıkması dikkati çekici olarak değerlendirilmektedir.

Tüm üslup türleri içerisinde en az kullanılan üslup olan umut verici üslup en çok “Onkoloji/Kanser” temalı yazılarında görülmüştür (%22,8). Bu temanın ardından “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%16,2) teması gelmektedir. “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları” (%14,7) ve “Kardiyoloji/Kalp Damar Cerrahisi” (%8,3) temalarına ilişkin anlatımlarda da umut verici üslup ön plana çıkmıştır. Az önce de değinildiği üzere umut verici üslup tüm üslup türleri içerisinde en kullanım sıklığına sahip üsluptur. Bu sağlık haberciliği açısından olumlu bir gelişme olarak değerlendirilebilir. Ancak umut verici bir üslubun hasta ve hasta yakının istek, beklenti ve psikolojisi üzerinde yaratacağı olası durumlar göz önüne alındığında söz konusu edilen üslubun çok dikkatli kullanılması gerektiği bir kez daha ortaya çıkmaktadır.

“Uyarıcı” anlatım en çok “Beslenme” (%26,2) ile “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%22,9) temalarında kullanılmakla birlikte “Onkoloji/Kanser” (%13,7) ve “Kardiyoloji/Kalp Damar Cerrahisi” (%13,7) ile “Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” (%10,6), “Çocuk sağlığı” (%9,8) temalarındaki kullanım oranı da dikkat çekici olarak değerlendirilmiştir.

“Tavsiye veren/Öneri getiren” türdeki üslup yine “Beslenme” (%34,2) ile “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%20,8) temalarında öne çıkmaktadır. Bununla birlikte “Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” (%16), “Kardiyoloji/Kalp Damar Cerrahisi” (%13) ile “Onkoloji/Kanser” (%12,5) alanındaki yazılarda da “Tavsiye veren/Öneri getiren” bu üslup dikkati çekmektedir. “Tavsiye veren/Öneri getiren” üslup, tüm üslup türleri içinde en sık kullanılan ikinci üslup olma niteliği taşımaktadır. Bu noktada “Tavsiye veren/Öneri getiren” üslubun kullanımının da en az umut verici üslup kadar dikkat gerektirdiğinin altı çizilmelidir.

“Reklam” denilebilecek nitelikteki üslup en çok “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları”na ilişkin anlatımlarda dikkati çekmektedir (%30). Bu temanın ardından “Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” (%16,6) ile “Eczane/Farmakoloji/İlaç Sektörü” (%13,2) ön plana çıkmıştır. “Reklam” üslubuyla kaleme alınan “Beslenme” temasındaki yazıların oranı da %12,1 olarak tespit edilmiştir.


Tablo 111. Temalar ile Metin Üslubu Karşılaştırması
 % (Sütun)
Bilgilendirici
Eleştirel
Takdir / Övücü
Umut Verici
Uyarıcı
Tavsiye Öneri
Reklam
Beslenme
18,6
8,6
3,8
4,8
26,2
34,2
12,1
İç hastalıkları / Genel cerrahi
16,7
6
11,4
16,2
22,9
20,8
10,5
Onkoloji / Kanser
12,6
7,9
10,4
22,8
13,7
12,5
9
Kardiyoloji / Kalp Damar Cerrahisi
10,4
2,8
8,3
8,2
13,7
13
9,2
Sağlık Kurumları, Hastaneler, Sağlık Ocakları vb.
10
16,3
36,1
14,7
1,1
1,8
30
Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam
8,5
2,3
3,2
1,7
10,6
16
16,6
Sağlık Çalışanları ve Sorunları
7,1
31,7
14,6
5,5
1
1,2
3
Kadın Hastalıkları ve Doğum
6,5
2,2
3,1
6,3
7,4
8,4
4,2
Sağlık Bakanlığı
6,5
19,3
10,8
6,1
2,5
1,9
2,5
Hasta ve Yakınlarının Sorunları
6,5
13,7
11,2
6,6
0,6
1,1
1,9
Eczane / Farmakoloji / İlaç Sektörü
5,5
13,1
5,9
4,2
5,4
2,5
13,2
Çocuk Sağlığı
5
1,6
2,1
2,4
9,8
8,9
2,6
Ruh Sağlığı
5,6
2
1,2
1,7
6
8,2
2,7
Nöroloji / Beyin ve Sinir Cerrahisi
4
1,4
2,3
6,6
5
4,2
1,6
Madde Bağımlılığı
3,7
3
1,9
2,8
5,4
3,5
1,1
Üroloji
3,8
1,2
4,1
3,1
4,2
4,5
2,7
Acil Tıp
3,5
3,2
3,5
2,1
6,1
4,1
1,2
KBB (Kulak, Burun, Boğaz)
3,3
0,5
0,8
0,6
6,6
6
1,7
Bebek Bakımı ve Sağlığı
3,3
1,1
2,6
2,6
4,6
4,9
2,2
Deri Hastalıkları / Dermatoloji
2,7
0,6
0,5
1
4,7
4,8
4
Çevre ve Sağlık
2,6
3,9
2,3
1,3
4,6
2,6
1,1
Alternatif / Tamamlayıcı Tıp
3
1,3
1,6
2,1
2,1
3,4
5
Diğer
32,6
32,8
39,1
43,3
29,7
27,9
33,6
N
39.132
3.194
2.558
1.553
6.393
11.528
2.119

Yayımlanan görsel unsurun konusu ile yazıda değinilen temalara geçmeden önce, görsel malzeme kullanılmayan temalara bakılabilir. Görsel kullanılmayan yazıların (f=7.971) çoğunluğunu “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%20,8) temalı yazılar oluşturmaktadır. Bu temanın ardından “Beslenme” (%16,1) ve “Sağlık kurumları, hastaneler ve sağlık ocakları” (%16) temalı yazılarda görsel kullanılmamıştır. Ardından “Eczane/ Farmakoloji/ İlaç Sektörü” (%13,3) en az görselin yer verildiği yazı temasıdır (%10,4).

“Kaynak kişinin görüntüsü”nün en çok “İç hastalıkları / Genel cerrahi” (%16,4) ile “Kardiyoloji/Kalp Damar Cerrahisi” (%15,4) temalarına ilişkin yazılara eşlik ettiği belirlenmiştir. “Sağlık çalışanları ve sorunları”, “Onkoloji/Kanser” ve “Sağlık Bakanlığı” temaları da “Kaynak kişinin görüntüsü”nün kullanımında öne çıkan temalardır.

Kadın görüntüsü beklenen aksine “Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” değil, en çok “Beslenme” temasında (%26,2) kullanılmıştır. “Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” temalı yazılarda kadın görüntüsü kullanımı %20,6, “İç hastalıkları / Genel cerrahi” temalı yazılarda kadın görüntüsü kullanımı ise %18,8 oranında gerçekleşmiştir.

Sebze, meyve ve gıda görüntüsü doğrudan ilişkili olduğu “Beslenme” kategorisinde ağırlıklı olarak kullanılmıştır (%85,9).