Örneklemde coğrafi bölge, büyükşehir, kent ve kır
ağırlıkları dikkate alınmıştır. Örneklemde nüfusu büyük ilk 8 şehir, büyükşehir
(metropol) olarak yer almaktadır. Bu iller şunlardır: İstanbul, Ankara, İzmir,
Adana, Bursa, Gaziantep, Konya, Kayseri. Coğrafi bölgelere düşen anket
sayılarını belirlemek için öncelikle 8 büyükşehir dışındaki yerler kent ve kır
olarak ayrılmıştır. Örneklemimizdeki kent - kır ayrımı TÜİK’den farklı olarak
hesaplanmış, nüfusu 20.000’in altındaki yerler kır kabul edilmiştir. Kentler
nüfus büyüklüklerine göre 3 ayrı dilime, yine kır da nüfus büyüklüklerine göre
3 ayrı dilime ayrılmaktadır: Nüfusu 500’den küçük olan yerler / 501 – 3000
nüfuslu yerler / 3001 – 10.000 gibi. Her bir nüfus diliminin ağırlığına göre o
bölgedeki görüşme sayıları belirlenmiştir. Örneğin Güneydoğu Anadolu Bölgesinin
Türkiye içindeki ağırlığı dikkate alınarak, o sayıda güneydoğuda yüz yüze
görüşme gerçekleştirilmiştir. Güneydoğu da kendi içinde büyükşehir – kent ve
kır nüfusu olarak ağırlıklandırılmıştır ya da İstanbul’un Türkiye içindeki
ağırlığı dikkate alınarak İstanbul’da o sayıda anket yapılmıştır. İstanbul’da
anket yapılırken Anadolu – Avrupa, ilçe ağırlıkları ve sosyo-ekonomik yapı da
dikkate alınarak ayrıca ağırlıklandırılmıştır. Gidilecek il – ilçe – belde –
mahalle ve köyün belirlenmesinde tesadüfi yöntem uygulanmış bu yerleri
bilgisayardaki örneklem programı tesadüfen otomatik olarak seçmiştir. Seçilen
mahallelerde gidilecek sokaklar, Maliye Bakanlığı Arsa Arazi Birim Değerleri
Kitapçığından ekonomik kriterler dikkate alınarak gruplanmış, sonra sokaklar seçilmiştir. Seçilen
sokaklarda en küçük çift numaralı haneden başlayarak 2 hane atlayarak
görüşülecek kapı numaraları belirlenmiştir. Gidilen yer apartman ise anketörden
doğduğu aya karşılık gelen daireye müracaat etmesi istenmiştir. Karşılık gelen
daire yok ise veya çeşitli sebeplerle orada anket yapılamamışsa, bir alt veya
üst daireye müracaat etmelerine imkân tanınmıştır. 20 daireden az bir apartman
da müstakil ev gibi değerlendirilmiş anketörün 2 anket yapmasına izin
verilmemiştir.
Anket uygulaması ve veri girişinin ardından temin edilen
anketlerin denetimi işlemi proje yöneticisi ve bursiyerler tarafından
gerçekleştirilmiştir. Denetim sürecinde anket formları uygulandıkları illere ve
illerde anketi uygulayan anketörlere göre sınıflandırılmıştır. Daha sonra her
anketörün yapmış olduğu anketlerden 5 tanesi rastsal yöntemle seçilmiş ve anket
formunun üzerinde yazılı bulunan telefon numarası aranarak standart bir form
geliştirilerek bu formdaki sorular yöneltilmiştir. Kontrol formunda kişinin
demografik özelliklerine ilişkin kimi sorular ve ankette vermiş olduğu kimi
temel sorulara yönelik yanıtlar kodlanmıştır. Alınan yanıtlar eş zamanlı olarak
anket formundaki yanıtlarla karşılaştırılmıştır. Kimi anketörlerin sorunlu
olduğu tespit edilmiştir. İzleyen hafta sonunda A&G Araştırma Şirketi’nin
Ankara, Bursa ve Eskişehir illerindeki yönetici konumundaki temsilcileriyle üç
proje araştırmacısı sahada kontrol uygulaması gerçekleştirmiştir. Bu uygulamada
da anketin uygulandığı kişiler teker teker aranmış ve kontrol formundaki
sorular yöneltilmiştir. Sonuç olarak denetim aşamasında kimi noktalar sorunlu
olarak tespit edilmiş ve durum A&G Araştırma Şirketi’ne rapor olarak
bildirilmiştir.
Denetimin ardından anketi uygulayan firma, sorunlu bulduğu
anketörlerin tüm anketlerini geçersiz sayarak bu bölgelerde yeni bir örneklem
üzerinden 24-25 ve 31 Aralık 2011 tarihlerinde bu anketleri yenilemiştir. Yeni
anketler de ayrıca yukarıda anlatıldığı gibi yeniden proje yöneticisi ve
bursiyerler tarafından kontrol edilmiştir.