1.13.6.Güzellik, bakım, zayıflama, sağlıklı yaşam temasının alt konuları
Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisinde
yayınlanan yazılar incelendiğinde bunların %32,1’inin (f=1.076) “Genel bilgi ya
da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” niteliğinde olduğu belirlenmiştir.
Yazıların üçte birine yakınında ise “Zayıflama, diyet, kilo verme” konularına
değinilmektedir (f=1.065; %31,8). Bu tema altında üçüncü sırada yer verilen
konu da “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor”dur (f=924; %27,5). “Cilt bakımı” (f=543;
%16,2) ile “Hijyen ve temizlik” konuları (f=504; %15) birbirlerine yakın
oranlarda işlenen konulardır. Bunları takip eden diğer konular ise “Teşhis/Tedavi”,
“Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik”, “Botoks”,
“Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” şeklinde sıralanmaktadır.
Tablo
130. Güzellik, Bakım, Zayıflama ve Sağlıklı Yaşam Temasının
Alt Konuları
|
Frekans
|
%
|
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
|
1.076
|
32,1
|
Zayıflama, diyet, kilo verme
|
1.065
|
31,8
|
Hareketli yaşam, Fitness, Spor
|
924
|
27,5
|
Cilt bakımı
|
543
|
16,2
|
Hijyen ve temizlik
|
504
|
15
|
Teşhis/Tedavi
|
274
|
8,2
|
Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
|
242
|
7,2
|
Botoks
|
193
|
5,8
|
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
|
156
|
4,7
|
Bilimsel araştırma bulguları
|
150
|
4,5
|
Selülit
|
111
|
3,3
|
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
|
62
|
1,8
|
Lazer epilasyon
|
52
|
1,6
|
Estetiksiz yüz gerdirme
|
38
|
1,1
|
Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama
faaliyetleri
|
34
|
1
|
Akne
|
32
|
1
|
Diğer
|
386
|
11,6
|
N
|
3.354
|
|
Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisinde
yayınlanan yazılar, yayın türlerine göre incelendiğinde en çok yazının
gazetelerde (f=2.086) yayınlandığı, yazı sayısı bağlamında gazeteleri gazete
ekleri (f=701) ve ardından dergiler (f=567) izlemiştir.
Gazetelerde Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam
kategorisinde en sık işlenen alt konular, sırasıyla “Zayıflama, diyet, kilo
verme” (%30,4), “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,8)
ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%28,2) olmuştur. “Hijyen ve temizlik”,
“Cilt bakımı” ve “Teşhis/Tedavi” konuları da öne çıkmıştır. Gazete eklerinde
ise sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%36,5),
“Zayıflama, diyet, kilo verme” (%35,5) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor”
(%28,2) en sık yinelenen ilk üç alt konu olmuştur. Dergi ve eklerinde Güzellik,
bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili en sık işlenen alt konu “Genel
bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%38,8) olmuştur.
Yayınlar kapsama alanları bağlamında incelendiğinde
Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili en çok yazının yaygın
yayınlarda (f=1.704) ardından yerel yayınlar (f=1.303) ve bölgesel yayınlarda
(N =347) yer aldığı görülmüştür.
Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili yaygın
yayınlarda en çok işlenen konuların sırasıyla “Zayıflama, diyet, kilo verme”
(%36,3), “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%31,7),
“Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%26,7) olduğu görülmüştür. Yaygın yayınlarda,
bu ilk üç alt konunun dışında “Cilt bakımı”, “Hijyen ve temizlik” ve “Saç
bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” konuları öne çıkan konular olmuştur.
Bölgesel yayınlarda “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar”
(%38), “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%30) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve
Spor” (%27) en çok işlenen konular olarak sıralanmıştır. Yerel yayınlarda en
çok işlenen alt konu, yaygın ve bölgesel yayınlarla aynı olmuştur: “Genel bilgi
ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%231). Yerel yayınlarda en çok
işlenen ikinci ve üçüncü alt konular ise “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor”
(%28,8) ve “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%26,2) olarak saptanmıştır.
Tablo
131. Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam Temasının Alt
Konuları ile Yayın Türü ve Dağıtım Yeri Karşılaştırması
% (Sütun)
|
Gazete
|
Gazete EK
|
Dergi ve eki
|
Yaygın
|
Yerel
|
Bölgesel
|
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
|
28,8
|
36,5
|
38,8
|
31,7
|
31
|
38
|
Zayıflama, diyet, kilo verme
|
30,4
|
35,5
|
31,9
|
36,3
|
26,2
|
30
|
Hareketli yaşam, Fitness, Spor
|
28,2
|
28,2
|
24,3
|
26,7
|
28,8
|
27
|
Cilt bakımı
|
12,6
|
17
|
28,4
|
17,5
|
14,6
|
16
|
Hijyen ve temizlik
|
17,4
|
11,4
|
10,9
|
11,1
|
19,6
|
17
|
Teşhis/Tedavi
|
7,1
|
7,3
|
13,1
|
8
|
8,5
|
7,5
|
Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
|
7
|
6,8
|
8,6
|
7,5
|
6,6
|
8,1
|
Botoks
|
4,4
|
6,8
|
9,3
|
6,5
|
4,5
|
7,2
|
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
|
4,1
|
4,6
|
6,7
|
3,5
|
5,1
|
8,6
|
Bilimsel araştırma bulguları
|
5,1
|
3,1
|
3,7
|
4,7
|
4,4
|
3,7
|
Selülit
|
2,3
|
3,7
|
6,3
|
3,8
|
2,8
|
3,2
|
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
|
1,3
|
2,6
|
2,8
|
1,9
|
1,3
|
3,5
|
Lazer epilasyon
|
1,2
|
1,1
|
3,4
|
1,3
|
2
|
1,2
|
Estetiksiz yüz gerdirme
|
0,4
|
1,9
|
3
|
1,7
|
0,4
|
1,2
|
Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama
faaliyetleri
|
0,8
|
0,7
|
2,1
|
1,1
|
0,8
|
1,2
|
Akne
|
0,9
|
0,7
|
1,4
|
1,3
|
0,7
|
|
Diğer
|
10,3
|
11,7
|
15,3
|
12,1
|
9,9
|
14,4
|
N
|
2.086
|
701
|
567
|
1.704
|
1.303
|
347
|
“Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” kategorisinde
yer alan yazıların yayın türü bağlamında incelemesinde de daha önceki
kategoriler için elde edilen sonuçlarla aynı şekilde haberlerin (f=2.405) ilk
sırada çıktığı görülmüştür. İkinci sırada “Köşe/Köşe yazısı” (f=443), ardından “Ansiklopedik
bilgilendirici not” (f=213), “Soru-cevap türündeki köşe yazısı” (f=130) ve “Söyleşi”
(f=126) en çok yayımlanan yazı türleri olmuştur.
Bu kategoride en çok yayınlanan yazı türü olan haberlerde
sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,9),
“Zayıflama, diyet, kilo verme”(%28,7) ve “Hareketli yaşam, fitness ve spor”
(%27,8) alt konuları en çok yinelenen konular olmuştur. Haberlerde “Hijyen ve
temizlik”, “Cilt bakımı”, “Teşhis/Tedavi” ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç
dökülmesi, kellik” öne çıkan konuların başında gelmiştir. Köşe ya da köşe
yazılarında ise en sık yinelenen konu “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%48,1)
olmuştur. Bu alt konuyu sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici
anlatımlar” (%38,8) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%30,7) konuları
izlemiştir. “Cilt bakımı”, “Teşhis/Tedavi” ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç
dökülmesi, kellik” alt konuları da Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam
kategorisi bağlamında köşe ya da köşe yazılarında öne çıkan konular olarak
belirlenmiştir. “Ansiklopedik bilgilendirici not”un yarıdan fazlası (%50,7)
“Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” konusu üzerine olmuştur.
“Zayıflama, diyet, kilo verme” (%30,5) ve “Cilt bakımı” (%29,6) ikinci ve
üçüncü sırada en çok işlenen alt konular olmuştur. “Soru-cevap türündeki köşe”
yazılarında da en çok işlenen alt konu “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%26) ve
“Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” (%26) olurken “Cilt bakımı”
(%24) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%23) ikinci ve üçüncü en çok alt
konular sıralamasında yer almıştır. “Botoks” ve “Teşhis/Tedavi” bu yazı türünde
öne çıkan konular olmuştur. “Söyleşi” türünde ise “Genel bilgi ya da tanıtıcı,
bilgilendirici anlatımlar” (%45) konusu yarıya yakın bir yer tutmuştur. “Genel
bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” konusunu “Zayıflama, diyet,
kilo verme” (%32) ve “Cilt bakımı” (%30) konuları izlemiştir. İncelenen yazılar
arasında akademik, bilimsel makalelerde bu konuda yazıya rastlanmamıştır.
Tablo
132. Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam Temasının Alt
Konuları ile Yazı Türü Karşılaştırması
% (Sütun)
|
Haber
|
Köşe, köşe yazısı
|
Yazı dizisi
|
Ansiklopedik bilgi, not
|
Söyleşi/ Röportaj
|
Soru cevap köşe yazısı
|
Akademik, bilimsel makale
|
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
|
28,9
|
38,8
|
37,8
|
50,7
|
45
|
22
|
|
Zayıflama, diyet, kilo verme
|
28,7
|
48,1
|
59,5
|
30,5
|
32
|
26
|
|
Hareketli yaşam, Fitness, Spor
|
27,8
|
30,7
|
18,9
|
23,5
|
25
|
23
|
|
Cilt bakımı
|
14,6
|
12,9
|
5,4
|
29,6
|
30
|
24
|
|
Hijyen ve temizlik
|
18,3
|
6,3
|
5,4
|
10,3
|
6,3
|
3,1
|
|
Teşhis/Tedavi
|
7,0
|
9,3
|
8,1
|
7
|
21
|
15
|
|
Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
|
6,1
|
6,5
|
10,8
|
8,5
|
7,9
|
26
|
|
Botoks
|
5,6
|
5
|
2,7
|
1,9
|
16
|
9,2
|
|
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
|
5,8
|
2
|
|
|
6,3
|
|
|
Bilimsel araştırma bulguları
|
5,9
|
1,4
|
|
0,9
|
|
0,8
|
|
Selülit
|
3,0
|
4,5
|
5,4
|
0,9
|
7,9
|
3,8
|
|
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
|
2,1
|
1,6
|
|
0,5
|
2,4
|
0,8
|
|
Lazer epilasyon
|
1,5
|
0,9
|
2,7
|
0,5
|
5,6
|
3,1
|
|
Estetiksiz yüz gerdirme
|
,8
|
2
|
|
0,5
|
5,6
|
0,8
|
|
Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama
faaliyetleri
|
1,2
|
|
|
|
4
|
|
|
Akne
|
1,1
|
0,2
|
|
0,9
|
1,6
|
0,8
|
|
Diğer
|
11,1
|
13,5
|
5,4
|
8,5
|
18,3
|
12,8
|
|
N
|
2.405
|
443
|
37
|
213
|
126
|
130
|
0
|
Güzellik, bakım, zayıflama, sağlıklı yaşam temalı yazıların
alt konularının metin üslubuna bakıldığında yazıların büyük çoğunluğunun (f=3.316)
“Bilgilendirici” üsluba sahip olması nedeniyle alt konu dağılımına ilişkin
sıralamanın bu üslupta sıralamayı değiştirmediği görülmüştür. “Uyarıcı” (f=678)
yazıların en fazla oranda yer verdiği konular sıralamasında da ilk üç sıradaki
konu aynıdır. Dördüncü sırada “Hijyen ve temizlik” (%24,3) gelmiştir. Umut
veren (f=27) yazıların en fazla oranda yer verdiği ilk iki konu da genel
sıralama ile aynıdır. “Cilt bakımı” ile “Teşhis/Tedavi” konuları aynı orana
sahiptir (%22,2). “Tavsiye veren/Öneri getiren” yazılarda (f=1. 844) en fazla
oranda “Hareketli yaşam, fitness ve spor” konu edilmiştir. “Eleştirel” üsluba
sahip yazıların (f=75) yaklaşık yarısı “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%45,3)
konusundadır. “Takdir edici/Övücü” yazıların (f=83) ilk sırasında da “Genel
bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%41) bulunsa da ikinci sırada
“Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/ Faaliyetler” (%37,3) konu edilmiştir. “Reklam”
üslubuna sahip yazıların (f=352) %43,5’inde da “Genel bilgi ya da tanıtıcı,
bilgilendirici anlatımlar” bulunulurken, “Cilt bakımı” bu yazıların %31,5’inde
konu edilmiştir.