1.13.Temalar (Ana Konular)

1.13.6.Güzellik, bakım, zayıflama, sağlıklı yaşam temasının alt konuları

Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisinde yayınlanan yazılar incelendiğinde bunların %32,1’inin (f=1.076) “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” niteliğinde olduğu belirlenmiştir. Yazıların üçte birine yakınında ise “Zayıflama, diyet, kilo verme” konularına değinilmektedir (f=1.065; %31,8). Bu tema altında üçüncü sırada yer verilen konu da “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor”dur (f=924; %27,5). “Cilt bakımı” (f=543; %16,2) ile “Hijyen ve temizlik” konuları (f=504; %15) birbirlerine yakın oranlarda işlenen konulardır. Bunları takip eden diğer konular ise “Teşhis/Tedavi”, “Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik”, “Botoks”, “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” şeklinde sıralanmaktadır.

Tablo 130. Güzellik, Bakım, Zayıflama ve Sağlıklı Yaşam Temasının Alt Konuları

Frekans
%
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
1.076
32,1
Zayıflama, diyet, kilo verme
1.065
31,8
Hareketli yaşam, Fitness, Spor
924
27,5
Cilt bakımı
543
16,2
Hijyen ve temizlik
504
15
Teşhis/Tedavi
274
8,2
Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
242
7,2
Botoks
193
5,8
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
156
4,7
Bilimsel araştırma bulguları
150
4,5
Selülit
111
3,3
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
62
1,8
Lazer epilasyon
52
1,6
Estetiksiz yüz gerdirme
38
1,1
Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama faaliyetleri
34
1
Akne
32
1
Diğer
386
11,6
N
3.354


Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisinde yayınlanan yazılar, yayın türlerine göre incelendiğinde en çok yazının gazetelerde (f=2.086) yayınlandığı, yazı sayısı bağlamında gazeteleri gazete ekleri (f=701) ve ardından dergiler (f=567) izlemiştir.

Gazetelerde Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisinde en sık işlenen alt konular, sırasıyla “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%30,4), “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,8) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%28,2) olmuştur. “Hijyen ve temizlik”, “Cilt bakımı” ve “Teşhis/Tedavi” konuları da öne çıkmıştır. Gazete eklerinde ise sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%36,5), “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%35,5) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%28,2) en sık yinelenen ilk üç alt konu olmuştur. Dergi ve eklerinde Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili en sık işlenen alt konu “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%38,8) olmuştur.
Yayınlar kapsama alanları bağlamında incelendiğinde Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili en çok yazının yaygın yayınlarda (f=1.704) ardından yerel yayınlar (f=1.303) ve bölgesel yayınlarda (N =347) yer aldığı görülmüştür.

Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşamla ilgili yaygın yayınlarda en çok işlenen konuların sırasıyla “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%36,3), “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%31,7), “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%26,7) olduğu görülmüştür. Yaygın yayınlarda, bu ilk üç alt konunun dışında “Cilt bakımı”, “Hijyen ve temizlik” ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” konuları öne çıkan konular olmuştur. Bölgesel yayınlarda “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%38), “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%30) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%27) en çok işlenen konular olarak sıralanmıştır. Yerel yayınlarda en çok işlenen alt konu, yaygın ve bölgesel yayınlarla aynı olmuştur: “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%231). Yerel yayınlarda en çok işlenen ikinci ve üçüncü alt konular ise “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%28,8) ve “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%26,2) olarak saptanmıştır.

Tablo 131. Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam Temasının Alt Konuları ile Yayın Türü ve Dağıtım Yeri Karşılaştırması
 % (Sütun)
Gazete
Gazete EK
Dergi ve eki
Yaygın
Yerel
Bölgesel
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
28,8
36,5
38,8
31,7
31
38
Zayıflama, diyet, kilo verme
30,4
35,5
31,9
36,3
26,2
30
Hareketli yaşam, Fitness, Spor
28,2
28,2
24,3
26,7
28,8
27
Cilt bakımı
12,6
17
28,4
17,5
14,6
16
Hijyen ve temizlik
17,4
11,4
10,9
11,1
19,6
17
Teşhis/Tedavi
7,1
7,3
13,1
8
8,5
7,5
Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
7
6,8
8,6
7,5
6,6
8,1
Botoks
4,4
6,8
9,3
6,5
4,5
7,2
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
4,1
4,6
6,7
3,5
5,1
8,6
Bilimsel araştırma bulguları
5,1
3,1
3,7
4,7
4,4
3,7
Selülit
2,3
3,7
6,3
3,8
2,8
3,2
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
1,3
2,6
2,8
1,9
1,3
3,5
Lazer epilasyon
1,2
1,1
3,4
1,3
2
1,2
Estetiksiz yüz gerdirme
0,4
1,9
3
1,7
0,4
1,2
Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama faaliyetleri
0,8
0,7
2,1
1,1
0,8
1,2
Akne
0,9
0,7
1,4
1,3
0,7

Diğer
10,3
11,7
15,3
12,1
9,9
14,4
N
2.086
701
567
1.704
1.303
347

“Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam” kategorisinde yer alan yazıların yayın türü bağlamında incelemesinde de daha önceki kategoriler için elde edilen sonuçlarla aynı şekilde haberlerin (f=2.405) ilk sırada çıktığı görülmüştür. İkinci sırada “Köşe/Köşe yazısı” (f=443), ardından “Ansiklopedik bilgilendirici not” (f=213), “Soru-cevap türündeki köşe yazısı” (f=130) ve “Söyleşi” (f=126) en çok yayımlanan yazı türleri olmuştur.

Bu kategoride en çok yayınlanan yazı türü olan haberlerde sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,9), “Zayıflama, diyet, kilo verme”(%28,7) ve “Hareketli yaşam, fitness ve spor” (%27,8) alt konuları en çok yinelenen konular olmuştur. Haberlerde “Hijyen ve temizlik”, “Cilt bakımı”, “Teşhis/Tedavi” ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” öne çıkan konuların başında gelmiştir. Köşe ya da köşe yazılarında ise en sık yinelenen konu “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%48,1) olmuştur. Bu alt konuyu sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%38,8) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%30,7) konuları izlemiştir. “Cilt bakımı”, “Teşhis/Tedavi” ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” alt konuları da Güzellik, bakım, zayıflama ve sağlıklı yaşam kategorisi bağlamında köşe ya da köşe yazılarında öne çıkan konular olarak belirlenmiştir. “Ansiklopedik bilgilendirici not”un yarıdan fazlası (%50,7) “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” konusu üzerine olmuştur. “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%30,5) ve “Cilt bakımı” (%29,6) ikinci ve üçüncü sırada en çok işlenen alt konular olmuştur. “Soru-cevap türündeki köşe” yazılarında da en çok işlenen alt konu “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%26) ve “Saç bakımı, saç ekleme, saç dökülmesi, kellik” (%26) olurken “Cilt bakımı” (%24) ve “Hareketli yaşam, Fitness ve Spor” (%23) ikinci ve üçüncü en çok alt konular sıralamasında yer almıştır. “Botoks” ve “Teşhis/Tedavi” bu yazı türünde öne çıkan konular olmuştur. “Söyleşi” türünde ise “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%45) konusu yarıya yakın bir yer tutmuştur. “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” konusunu “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%32) ve “Cilt bakımı” (%30) konuları izlemiştir. İncelenen yazılar arasında akademik, bilimsel makalelerde bu konuda yazıya rastlanmamıştır.

Tablo 132. Güzellik, Bakım, Zayıflama, Sağlıklı Yaşam Temasının Alt Konuları ile Yazı Türü Karşılaştırması
 % (Sütun)
Haber
Köşe, köşe yazısı
Yazı dizisi
Ansiklopedik bilgi, not
Söyleşi/ Röportaj
Soru cevap köşe yazısı
Akademik, bilimsel makale
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
28,9
38,8
37,8
50,7
45
22

Zayıflama, diyet, kilo verme
28,7
48,1
59,5
30,5
32
26

Hareketli yaşam, Fitness, Spor
27,8
30,7
18,9
23,5
25
23

Cilt bakımı
14,6
12,9
5,4
29,6
30
24

Hijyen ve temizlik
18,3
6,3
5,4
10,3
6,3
3,1

Teşhis/Tedavi
7,0
9,3
8,1
7
21
15

Saç bakımı, saç ekme, saç dökülmesi, kellik vs.
6,1
6,5
10,8
8,5
7,9
26

Botoks
5,6
5
2,7
1,9
16
9,2

Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
5,8
2


6,3


Bilimsel araştırma bulguları
5,9
1,4

0,9

0,8

Selülit
3,0
4,5
5,4
0,9
7,9
3,8

Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
2,1
1,6

0,5
2,4
0,8

Lazer epilasyon
1,5
0,9
2,7
0,5
5,6
3,1

Estetiksiz yüz gerdirme
,8
2

0,5
5,6
0,8

Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama faaliyetleri
1,2



4


Akne
1,1
0,2

0,9
1,6
0,8

Diğer
11,1
13,5
5,4
8,5
18,3
12,8

N
2.405
443
37
213
126
130
0

Güzellik, bakım, zayıflama, sağlıklı yaşam temalı yazıların alt konularının metin üslubuna bakıldığında yazıların büyük çoğunluğunun (f=3.316) “Bilgilendirici” üsluba sahip olması nedeniyle alt konu dağılımına ilişkin sıralamanın bu üslupta sıralamayı değiştirmediği görülmüştür. “Uyarıcı” (f=678) yazıların en fazla oranda yer verdiği konular sıralamasında da ilk üç sıradaki konu aynıdır. Dördüncü sırada “Hijyen ve temizlik” (%24,3) gelmiştir. Umut veren (f=27) yazıların en fazla oranda yer verdiği ilk iki konu da genel sıralama ile aynıdır. “Cilt bakımı” ile “Teşhis/Tedavi” konuları aynı orana sahiptir (%22,2). “Tavsiye veren/Öneri getiren” yazılarda (f=1. 844) en fazla oranda “Hareketli yaşam, fitness ve spor” konu edilmiştir. “Eleştirel” üsluba sahip yazıların (f=75) yaklaşık yarısı “Zayıflama, diyet, kilo verme” (%45,3) konusundadır. “Takdir edici/Övücü” yazıların (f=83) ilk sırasında da “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%41) bulunsa da ikinci sırada “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/ Faaliyetler” (%37,3) konu edilmiştir. “Reklam” üslubuna sahip yazıların (f=352) %43,5’inde da “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” bulunulurken, “Cilt bakımı” bu yazıların %31,5’inde konu edilmiştir.