22.HEDEF KİTLEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLER

Medyadaki sağlık konulu yayınların hedef kitlesinin kim olduğuna ilişkin sağlık profesyonellerine yöneltilen soruya cevap verenlerin yaklaşık yarısı “Herkes” yanıtını vermiştir (f=21, %47,7). “Rahatsızlığı olanlar” yanıtı ise ikinci sırada gelmektedir (f=12, %27,3). 29 kişiye sorulmayan bu soruya, 6 kişi yanıt vermemiş ya da yorumda bulunmamıştır. Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi için bakıldığında da durum benzer şekildedir.

Tablo 50. Sizce sağlık konulu yayınların hedef kitlesi kimlerdir? (Sağlık)

Frekans
%
Herkes
21
47,7
Rahatsızlığı olanlar, hasta olanlar
12
27,3
Habere göre değişir, değişkendir
8
18,2
Gazete okuyanlar
3
6,8
Diğer
19
43,2
N
44
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
6
Sorulmayan kişi sayısı
29


Sağlık konulu yayınların hedef kitlesinin kim olduğuna ilişkin medya profesyonellerinin üçte ikisinin görüşü  “Herkes” şeklindedir (f=32, %66,7).
Tablo 51. Sizce sağlık konulu yayınların hedef kitlesi kimlerdir? (Medya)

Frekans
%
Herkes
32
66,7
Habere göre değişir
4
8,3
Diğer
12
25,0
N
48
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
4
Sorulmayan kişi sayısı
7


Hedef kitleye yönelik sağlık profesyonellerinin dile getirdiği belli başlı görüşler şu şekildedir:
-   Herkes. Her tür sosyo-demografik özellikteki kişiler hedef kitledir (YP).
-   Herkestir. Herkes olmalı, çünkü o kadar evrensel bir olgudan söz ediyoruz ki. Kimin ne zaman hangi hastalıkla uğraşmak zorunda kalacağını kimse bilemez. (…) Eğer günün sabah saatlerinde ise o zaman ev hanımlarını hedef kitle olarak belirlemiştir derim. Gazete olarak söylersek, o zaman okuma yazma bilen, temel eğitimin biraz üzerinde gibi düşünebilirim (BAA).

Hedef kitleye yönelik medya profesyonellerinin dile getirdiği belli başlı görüşler şu şekildedir:
-   Sağlık öyle bir alan ki mesleki ya da sınıfsal bir alan arz etmiyor. Herkes yani insan olan herkes izliyor yani (MY).
-   Herkestir. 13 yaşından küçükleri hedefleyemezsiniz. Sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan insanların da pek de sağlıkla uğraşacaklarını sanmıyorum (ŞKK).
-   Burada görsel ve yazılı medyayı ayırmak gerekiyor. Gazeteler ve dergiler kendi okuyucu profillerine göre haberler kullanıyorlar. Herkesin okuduğu bir gazete veya dergi var. Vatandaş gidiyor her zaman okuduğu gazete veya dergisini alıyor. Ama televizyon ve İnternette bu durum farklı. Orada seçim yapma imkânı daha zor. Zapping var, surf var… Kolayca dikkatiniz başka bir kanala veya sayfaya yönelebiliyor (YNO).
-   Doktora, hastaneye ulaşma güçlüğü çeken çeşitli nedenlerle, bu konularda eğitim seviyesi de düşük olan kitle olmalı (MGK).
-   Yayıncının hedefine göre ya vatandaşlardır ya da tıp sektörünün temsilcileri… (ECB).

22.1.Hedef Kitlenin Sosyo-Demografik Özelliklerine İlişkin Görüşler


Sağlık profesyonellerinin medyadaki sağlık konulu yayınların hedef kitlesinin sosyo-demografik özellikleri konusundaki görüşleri daha çok “Eğitim düzeyi düşük kişiler (f=14, %37,8).” şeklindedir. “Ev hanımları, kadınlar (f=13, %35,1)” yanıtı da yine öne çıkan tanımlar arasındadır. 38 kişiye sorulmayan bu soruya, 4 kişi yanıt vermemiş ya da yorum yapmamıştır.
Tablo 52. Hedef kitlenin sosyo-demografik özellikleri konusunda ne söyleyebilirsiniz? (Sağlık)

Frekans
%
Eğitim düzeyi düşük kişiler
14
37,8
Ev hanımları, kadınlar
13
35,1
Gelir düzeyi orta ve alt seviyedekiler
8
21,6
Eğitim düzeyi yüksek kişiler
7
18,9
Diğer
18
48,6
N
37
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
4
Sorulmayan kişi sayısı
38


Görüşülen 50 doktor ve diş hekimine göre sağlık konulu yayınların hedef kitlesi olarak birinci sırada ev hanımları ve kadınlar gelmektedir (f=10). Ardından eğitim düzeyi düşük kişiler (f=8), eğitim düzeyi yüksek kişiler (f=5), gelir düzeyi orta ve alt seviyedekiler (f=4) yanıtları öne çıkmaktadır.
Tablo 53. Hedef kitlenin sosyo-demografik özellikleri konusunda ne söyleyebilirsiniz? (Medya)

Frekans
%
Ev hanımları, kadınlar
11
32,4
Ekonomik açıdan orta düzey ve üzeri
7
20,6
Eğitim düzeyi yüksek kişiler
5
14,7
Diğer
11
32,4
N
34
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
9
Sorulmayan kişi sayısı
16


Görüşülen medya profesyonellerine göre sağlık yayınlarının hedef kitlesinin sosyo-demografik özellikleri arasında “Ev hanımları, kadınlar” ilk sırada gelmektedir (f=11, %32,4). Hemen ardından “Ekonomik açıdan orta düzey ve üzerine” işaret edilmektedir (f=7, %20,6).
Hedef kitleye ve özelliklerine yönelik sağlık profesyonellerinden alınan belli başlı görüşler şu şekildedir:
-    Orta ve alt gelir grubunda, daha çok kırsal kesim ve zamanını TV başında geçiren her türlü bilgiyi oradan alan kesim. Eğitimi düşük (HB).
-   Genelde orta yaş üstü ve bazı rahatsızlıkları bulunan yaygın halk kitlesi (OS).
-   Ezici bir miktarı kadın. Çok okumamış kadın. Önemli bir bölümü yine mesleki deneyim olarak söylüyorum, öğretmen ya da eğitim ile ilgili sektör. Bir şekilde bunun ticaretinin değişik noktalarında bir şeylerle uğraşan kesim ya da onların yakınları. Bu şaşılacak bir şey ama benim izlenimim bu. Bilimsel bir araştırmaya dayanmıyor. Sağlığın uygulayıcıları da kendi alanları ile ilgili haberleri takip ediyorlar. Onların çevreleri de hastalık temelinde değil ama bilgi anlamında onunla ilgili bilgileri ona aktarıyorlar (MSD).
-   Yayına göre değişir. Sağlık konulu yayınlarda halka da yapacağınız yayınlar var, doktor, eczacı gibi meslek gruplarına da yapacağınız yayınlar var, o sektörde çalışanlara da yapacağınız yayınlar var. Tamamen mesajın kime verilmek istendiğine göre değişir; “Sadece şu olur” diyemezsiniz (BÖ).
-   Burada da aslında çok belirsizlik var. Vatandaşmış gibi görünüyor ama esasında vatandaş değil. Özellikle son dönemden söz ediyorum. Bunun için bir kaynak tüketebilecek ya da bunun için belirli olanaklara sahip olan kesime göredir haberler. Sosyal güvencesi olacak, harcayabilecek zamanı olacak ilave parası, kaynağı olacak. Bu kesimlerden azıcık okuryazar olacak. İzleyebilecek. Bu kesimlere yönelik Türkiye’deki yayınlar. Bu kesimlerin de, esasında şöyle bir şey söyleyebilirim, belki de bu olanakları yüzünden en çok soru işaretini kafasında taşıyan kesim de bu kesim (…). …sağlıkla ilgili bir derdi olacak, bununla ilgili arayış içerisinde olacak, yani işin peşinde olacak, bunların çözümleri ile ilgili ellerinde olanakları olacak. Bu kitle ve bunun etrafındaki halka esasında hitap ediliyor (Sağlık alanında bir sivil toplum örgütü başkanı, doktor, yazar, MSD).
-   Bence gün içerisinde yapılan yayınlar ve kadınlarına, akşam yapılan yayınlar erkeğe yönelik (…). (MM).

Hedef kitlenin özelliklerine ilişkin medya profesyonellerinden gelen görüşlerden bazıları ise şu şekildedir:
-   Hedef kitlesi olarak, belli bir yaş söylemem gerekirse, herhalde 40’lı yaşların üstü. Çünkü zaten yaşın ilerlemesiyle beraber hastalıklar daha bir su yüzüne çıkıyor. Bir de şöyle bir şey var: Belli bir yaşın üzerindeki insanlar hem daha fazla gazete okuyorlar ve bu tarz yayınları takip ediyorlar, hem de kendileriyle alakalı bir şeyler bulmaya çalışırlar ya da bir şeyler yakaladıkları zaman, “Hah, işte bu benimle ilgili” diye üzerine ilgiyle eğilirler. Gençlerde bu kadar değil bu (BH).
-   Çok ayrımını yapamayız; çünkü sağlık herkes için eşit düzeydedir. Yani bir kanser zengin, yoksul gözetmeden... Yani bir salgın hastalık var ise o da yoksul, zengin gözetmiyor. Hepimiz hastalanabiliyoruz. Ya da aldığınız hiçbir eğitim sizi hastalanmaktan kurtarmıyor (ŞÖK).
-   Ekonomik düzeyi düşük. … çareyi cinci hocalarda, şuralarda buralarda arayanlar olmalı özellikle (MGK).
-   Tabi çok genel bakmak lâzım buna. Sağlık herkesin problemi. Yani bunun için eğitimli olmanız, belli bir maddi gelirinizin olması gerekmiyor. Profesörde, olsanız askeri ücretli de çalışsanız, ki aralarında pek fark yok, bunun bir sıkıntısı yok herkes, herkesi ilgilendiren bir konu. Pek çok gelen telefonlar da bunu kanıtlıyor. Bana genelde, tabi ki eğitim seviyesi biraz daha düşük insanlarımız, doktor özel muayene paralarını biliyorsunuz o parayı veremeyecek insanlar, bizi aradıkları için biraz daha sanırım eğitim seviyesi düşük insanlar da diyebiliriz (TG).
-   Eğitimli kişiler herhalde. Çünkü yayınları takip edenler genelde sosyo-kültürel düzeyi yüksek eğitimli kişiler. (…) Görsel yayınlar, biraz daha okumak değil de seyretmeyi tercih eden, biraz daha sosyo-kültürel düzeyi düşük, biraz daha eğitim seviyesi düşük popülasyonun takip ettiği yayınlar. İkiye ayırmak lâzım (ME).
-   Hizmet alan halk, hizmet sunan sağlık çalışanları, kurum ve kuruluşlar, yatırımcılar, kronik hastalığı olanlar, sağlıklı yaşamak isteyen herkes. Özellikle yoksullar hastalıklarına ucuz ve ulaşılabilir bir yol bulmak için, varlıklılar ise gelişmeler konusunda bilinçlenmek için, yaşlılar dikkatli olmak için, gençler estetik ve kaygılardan kurtulmak için, anne-babalar çocuklarının sağlıklı büyümesi için, sağlık çalışanları sistemdeki aksaklıkları yansıtmak, gelişmeleri izlemek için sağlık konulu yayınlara ilgi duymaktadırlar (YYN).