Görüşülen kişilere öncelikle medyayı ne ölçüde takip ettikleri
sorulmuştur. Bu bağlamda alınan yanıtlar aşağıda sunulmaktadır.
2.1.
Sağlık Konulu Yayınların Takibi
Görüşülen 79 sağlık profesyonelinin yarıdan fazlası (f=41,
%51,9), medyadaki sağlık konulu yayınları takip ettiğini, yarıya yakını (f=35,
%44,3) da pek sık takip edemediğini söylemiştir. Dolayısıyla sağlık
profesyonellerinin medyayı “bir şekilde” takip ettiği söylenebilmektedir.
|
Frekans
|
%
|
Evet, takip ediyorum
|
41
|
51,9
|
Pek sık değil /Kısmen/ Bazen/ Özellikle takip ettiğim bir
program yok
|
35
|
44,3
|
Hayır, takip edemiyorum / etmiyorum
|
3
|
3,8
|
N
|
79
|
100
|
“Sağlık profesyonelleri” arasındaki 50 doktor ve diş hekimi
için ayrıca yapılan değerlendirmede ulaşılan veriler ise genel tablodan biraz
daha farklıdır. Bu grup özelinde sağlık konulu yayınların daha çok “Kısmen”
takip edildiği ya da pek sık takip edilmediği anlaşılmaktadır (f=26, %52).
“Evet, takip ediyorum” diyen 21 kişidir (%42).
|
Frekans
|
%
|
Evet, takip ediyorum
|
33
|
63,5
|
Pek sık değil
|
17
|
32,7
|
Hayır, takip edemiyorum
|
2
|
3,8
|
N
|
52
|
|
Sorulmayan kişi sayısı
|
7
|
Soru yöneltilen medya profesyonellerinin ise yaklaşık üçte
ikisi (f=33, %63,5) sağlık konulu yayınları takip ettiğini söylemiştir.
Görüşmeler sırasında bu soru bu gruptaki 7 kişiye ise doğrudan sorulmamıştır.
2.2.Takip
Edilen Kitle İletişim Aracı Türü
Görüşülen sağlık profesyonellerine “daha çok hangi kitle
iletişim araçlarından takip ettikleri” de sorulmuştur. Bu soruya 3 kişi yanıt
vermezken, 74 kişi arasından çoktan seçmeli olarak 175 farklı görüş elde
edilmiştir. Cevap verenlerin yaklaşık üçte ikisi gazete (f=46; %62,2), yarıdan
fazlası televizyon (f=42; %56,8) ve yine yarıdan fazlası İnternet (f=38; %51,4)
ortamlarının takip edildiğini söylemiştir.
|
Frekans
|
%
|
Gazete
|
46
|
62,2
|
Televizyon
|
42
|
56,8
|
İnternet
|
38
|
51,4
|
Dergiler (Süreli yayınlar)
|
23
|
31,1
|
Tıbbi yayınlar, mesleki dergiler
|
11
|
14,9
|
Radyo
|
7
|
9,5
|
Hepsini takip ediyorum
|
6
|
8,1
|
Diğer
|
2
|
2,7
|
N
|
74
|
|
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
|
3
|
|
Sorulmayan kişi sayısı
|
2
|
|
Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi için ayrıca yapılan
değerlendirmede ulaşılan sonuçlar da paralel şekildedir. Gazete (f=28),
televizyon (f=24), İnternet (f=23) ve dergiler (f=13) şeklindeki sıra, aynı
şekilde devam etmektedir.
Sağlık profesyonellerinin medyadaki sağlık konulu yayınları
takip durumu ile takip ettikleri kitle iletişim aracı türü karşılaştırıldığında
daha çok gazete okuyucularının “Evet, takip ediyorum” dediği anlaşılmaktadır (f=18).
Televizyon izleyenlerin çoğunluğu “Pek sık” takip etmediklerini dile
getirmektedir (f=10). En yüksek takip oranı ise İnternet takipçileri
arasındadır. Bu gruptaki 6 kişi sağlık konulu yayınları takip ettiğini, 5 kişi
de hepsini takip ettiğini belirtmiştir.
|
Frekans
|
%
|
Gazete
|
29
|
61,7
|
İnternet
|
26
|
55,3
|
Televizyon
|
21
|
44,7
|
Dergiler (Süreli yayınlar)
|
15
|
31,9
|
Hepsini takip ediyorum
|
5
|
10,6
|
Tıbbi yayınlar, mesleki dergiler
|
3
|
6,4
|
Radyo
|
2
|
4,3
|
Diğer
|
1
|
2,1
|
N
|
47
|
|
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
|
1
|
|
Sorulmayan kişi sayısı
|
11
|
|
Görüşülen medya profesyonelleri arasından sağlık konulu
yayınların daha çok takip edildiği kitle iletişim aracı türüne ilişkin sorudan
alınan yanıtlar, en başta gazeteler (f=29; %61,7) olmak üzere sırasıyla İnternet
(f=26; %55,3), televizyon (f=21; %44,7) ve dergilerin (f=15; %31,9) tercih
edildiğini göstermektedir.
Medya profesyonellerinin sağlık konulu yayınları takip durumu
ile çoğunlukla takip ettikleri kitle iletişim araçları karşılaştırıldığında
“Evet, takip ediyorum” diyen 17 kişinin gazete okuduğu, ardından daha çok İnternet
kullanımının geldiği (f=7), buna karşın televizyon izlediğini söyleyen yalnızca
2 kişi bulunduğu anlaşılmıştır.
Alınan yanıtlar sağlık profesyonellerinin daha çok gazete,
televizyon ve İnternet şeklinde sıralanan tercihlerine karşılık, medya
profesyonelleri arasında gazetelerin ardından İnternetin geldiğini ve televizyonun
da onun ardından tercih edildiğini göstermektedir. Bu bağlamda daha güncel
haber ve bilgi takibi mesleklerinin de bir parçası olan medya
profesyonellerinin İnternet konusunda biraz daha fazla kullanıcı durumunda
oldukları söylenebilir.
2.3.Medyayı
Takip Etme Sıklığı ve Takip Edememe Nedenleri
Sağlık profesyonellerine medyayı hangi sıklıkta takip
ettikleri de sorulmuştur. Alınan “Takip edemiyorum” yanıtlarına karşılık, neden
takip edemedikleri de ayrı bir soru olarak değil, aynı açık uçlu soru içerisinde
kendilerine yöneltilmiştir. 36 katılımcı gerekçelerini sıralamıştır. Buna göre
ilk sıradaki neden büyük ölçüde ve aynı düzeyde olmak üzere (f=15, %41,7) zaman
yetersizliği ve rastladıkça izleme alışkanlığını olarak gösterilmektedir. Bu
durum medyayı takip ettiğini söyleyen sağlık profesyonellerinin aslında
rastladıkça izleme alışkanlığı içinde bulunduklarını ve düzenli olarak medyayı
takip edemediklerini ortaya koyar nitelikte değerlendirilmiştir.
|
Frekans
|
%
|
Rastladıkça izliyorum
|
15
|
41,7
|
Takip edemiyorum, zamanım yok
|
15
|
41,7
|
Takip etmiyorum, bu yayınların katkısı olmadığını
düşünüyorum
|
3
|
8,3
|
Diğer
|
5
|
13,9
|
N
|
36
|
|
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
|
6
|
|
Sorulmayan kişi sayısı
|
37
|
|
Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi özelinde ise 12 kişi
rastladıkça izlediğini, 11 kişi zaman bulamadığını, 3 kişi bu yayınların
kendisine bir katkısı olmadığını düşündüğünü, 2 kişi yeterince hasta ve
hastalıkla uğraştığını söylemiştir. Pek sık takip etmediğini söyleyenlerden 9’u
rastladıkça izlediğini söylerken, 4’ü zamanı olmadığını belirtmiştir.
|
Frekans
|
%
|
Sık sık izliyorum, genellikle izliyorum
|
26
|
66,7
|
Ara sıra izliyorum
|
8
|
20,5
|
Rastladıkça izliyorum
|
4
|
10,3
|
Diğer
|
1
|
2,6
|
N
|
39
|
|
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
|
2
|
|
Sorulmayan kişi sayısı
|
18
|
|
Öte
yandan kitle iletişim araçlarının takip edilme sıklığına ilişkin olarak,
görüşülen medya profesyonellerinin yaklaşık üçte ikisi (f=26, %66,7) “Sık sık
izliyorum, genellikle izliyorum” yanıtını vermiştir. Sağlık konulu yayınları
“Rastladıkça izliyorum” diyen kişi sayısı 4’dür.
Sağlık profesyonelleriyle karşılaştırıldığında medya
profesyonellerinin medyayı daha sık takip ettikleri anlaşılmaktadır. Takip
edememe gerekçelerini açıklayan sağlık profesyonelleri ise genellikle medyaya
yönelik eleştirilerini de dile getirmektedirler.