2.GÖRÜŞÜLEN KİŞİLERİN MEDYA TAKİP DURUMU

Görüşülen kişilere öncelikle medyayı ne ölçüde takip ettikleri sorulmuştur. Bu bağlamda alınan yanıtlar aşağıda sunulmaktadır.


2.1. Sağlık Konulu Yayınların Takibi


Görüşülen 79 sağlık profesyonelinin yarıdan fazlası (f=41, %51,9), medyadaki sağlık konulu yayınları takip ettiğini, yarıya yakını (f=35, %44,3) da pek sık takip edemediğini söylemiştir. Dolayısıyla sağlık profesyonellerinin medyayı “bir şekilde” takip ettiği söylenebilmektedir.
Tablo 8.  Medyadaki sağlık konulu yayınları takip ediyor musunuz? (Sağlık)

Frekans
%
Evet, takip ediyorum
41
51,9
Pek sık değil /Kısmen/ Bazen/ Özellikle takip ettiğim bir program yok
35
44,3
Hayır, takip edemiyorum / etmiyorum
3
3,8
N
79
100

“Sağlık profesyonelleri” arasındaki 50 doktor ve diş hekimi için ayrıca yapılan değerlendirmede ulaşılan veriler ise genel tablodan biraz daha farklıdır. Bu grup özelinde sağlık konulu yayınların daha çok “Kısmen” takip edildiği ya da pek sık takip edilmediği anlaşılmaktadır (f=26, %52). “Evet, takip ediyorum” diyen 21 kişidir (%42).
Tablo 9.  Medyadaki sağlık konulu yayınları takip ediyor musunuz? (Medya)

Frekans
%
Evet, takip ediyorum
33
63,5
Pek sık değil
17
32,7
Hayır, takip edemiyorum
2
3,8
N
52
Sorulmayan kişi sayısı
7

Soru yöneltilen medya profesyonellerinin ise yaklaşık üçte ikisi (f=33, %63,5) sağlık konulu yayınları takip ettiğini söylemiştir. Görüşmeler sırasında bu soru bu gruptaki 7 kişiye ise doğrudan sorulmamıştır.

2.2.Takip Edilen Kitle İletişim Aracı Türü


Görüşülen sağlık profesyonellerine “daha çok hangi kitle iletişim araçlarından takip ettikleri” de sorulmuştur. Bu soruya 3 kişi yanıt vermezken, 74 kişi arasından çoktan seçmeli olarak 175 farklı görüş elde edilmiştir. Cevap verenlerin yaklaşık üçte ikisi gazete (f=46; %62,2), yarıdan fazlası televizyon (f=42; %56,8) ve yine yarıdan fazlası İnternet (f=38; %51,4) ortamlarının takip edildiğini söylemiştir.
Tablo 10. Daha çok hangi kitle iletişim aracından takip ediyorsunuz? (Sağlık)

Frekans
%
Gazete
46
62,2
Televizyon
42
56,8
İnternet
38
51,4
Dergiler (Süreli yayınlar)
23
31,1
Tıbbi yayınlar, mesleki dergiler
11
14,9
Radyo
7
9,5
Hepsini takip ediyorum
6
8,1
Diğer
2
2,7
N
74

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
3
Sorulmayan kişi sayısı
2


Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi için ayrıca yapılan değerlendirmede ulaşılan sonuçlar da paralel şekildedir. Gazete (f=28), televizyon (f=24), İnternet (f=23) ve dergiler (f=13) şeklindeki sıra, aynı şekilde devam etmektedir.
Sağlık profesyonellerinin medyadaki sağlık konulu yayınları takip durumu ile takip ettikleri kitle iletişim aracı türü karşılaştırıldığında daha çok gazete okuyucularının “Evet, takip ediyorum” dediği anlaşılmaktadır (f=18). Televizyon izleyenlerin çoğunluğu “Pek sık” takip etmediklerini dile getirmektedir (f=10). En yüksek takip oranı ise İnternet takipçileri arasındadır. Bu gruptaki 6 kişi sağlık konulu yayınları takip ettiğini, 5 kişi de hepsini takip ettiğini belirtmiştir.
Tablo 11.Daha çok hangi kitle iletişim aracından takip ediyorsunuz? (Medya)

Frekans
%
Gazete
29
61,7
İnternet
26
55,3
Televizyon
21
44,7
Dergiler (Süreli yayınlar)
15
31,9
Hepsini takip ediyorum
5
10,6
Tıbbi yayınlar, mesleki dergiler
3
6,4
Radyo
2
4,3
Diğer
1
2,1
N
47

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
1
Sorulmayan kişi sayısı
11


Görüşülen medya profesyonelleri arasından sağlık konulu yayınların daha çok takip edildiği kitle iletişim aracı türüne ilişkin sorudan alınan yanıtlar, en başta gazeteler (f=29; %61,7) olmak üzere sırasıyla İnternet (f=26; %55,3), televizyon (f=21; %44,7) ve dergilerin (f=15; %31,9) tercih edildiğini göstermektedir.
Medya profesyonellerinin sağlık konulu yayınları takip durumu ile çoğunlukla takip ettikleri kitle iletişim araçları karşılaştırıldığında “Evet, takip ediyorum” diyen 17 kişinin gazete okuduğu, ardından daha çok İnternet kullanımının geldiği (f=7), buna karşın televizyon izlediğini söyleyen yalnızca 2 kişi bulunduğu anlaşılmıştır.
Alınan yanıtlar sağlık profesyonellerinin daha çok gazete, televizyon ve İnternet şeklinde sıralanan tercihlerine karşılık, medya profesyonelleri arasında gazetelerin ardından İnternetin geldiğini ve televizyonun da onun ardından tercih edildiğini göstermektedir. Bu bağlamda daha güncel haber ve bilgi takibi mesleklerinin de bir parçası olan medya profesyonellerinin İnternet konusunda biraz daha fazla kullanıcı durumunda oldukları söylenebilir.

2.3.Medyayı Takip Etme Sıklığı ve Takip Edememe Nedenleri


Sağlık profesyonellerine medyayı hangi sıklıkta takip ettikleri de sorulmuştur. Alınan “Takip edemiyorum” yanıtlarına karşılık, neden takip edemedikleri de ayrı bir soru olarak değil, aynı açık uçlu soru içerisinde kendilerine yöneltilmiştir. 36 katılımcı gerekçelerini sıralamıştır. Buna göre ilk sıradaki neden büyük ölçüde ve aynı düzeyde olmak üzere (f=15, %41,7) zaman yetersizliği ve rastladıkça izleme alışkanlığını olarak gösterilmektedir. Bu durum medyayı takip ettiğini söyleyen sağlık profesyonellerinin aslında rastladıkça izleme alışkanlığı içinde bulunduklarını ve düzenli olarak medyayı takip edemediklerini ortaya koyar nitelikte değerlendirilmiştir.
Tablo 12.Sağlık profesyonellerinin medyayı takip etme sıklığı ve etmeme nedenleri

Frekans
%
Rastladıkça izliyorum
15
41,7
Takip edemiyorum, zamanım yok
15
41,7
Takip etmiyorum, bu yayınların katkısı olmadığını düşünüyorum
3
8,3
Diğer
5
13,9
N
36

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
6
Sorulmayan kişi sayısı
37


Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi özelinde ise 12 kişi rastladıkça izlediğini, 11 kişi zaman bulamadığını, 3 kişi bu yayınların kendisine bir katkısı olmadığını düşündüğünü, 2 kişi yeterince hasta ve hastalıkla uğraştığını söylemiştir. Pek sık takip etmediğini söyleyenlerden 9’u rastladıkça izlediğini söylerken, 4’ü zamanı olmadığını belirtmiştir.
Tablo 13.Medya profesyonellerinin medyayı etme sıklığı

Frekans
%
Sık sık izliyorum, genellikle izliyorum
26
66,7
Ara sıra izliyorum
8
20,5
Rastladıkça izliyorum
4
10,3
Diğer
1
2,6
N
39

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
2
Sorulmayan kişi sayısı
18


Öte yandan kitle iletişim araçlarının takip edilme sıklığına ilişkin olarak, görüşülen medya profesyonellerinin yaklaşık üçte ikisi (f=26, %66,7) “Sık sık izliyorum, genellikle izliyorum” yanıtını vermiştir. Sağlık konulu yayınları “Rastladıkça izliyorum” diyen kişi sayısı 4’dür.
Sağlık profesyonelleriyle karşılaştırıldığında medya profesyonellerinin medyayı daha sık takip ettikleri anlaşılmaktadır. Takip edememe gerekçelerini açıklayan sağlık profesyonelleri ise genellikle medyaya yönelik eleştirilerini de dile getirmektedirler.