5.4.İnternetteki sağlık konulu haber ve yazılara ilişkin olarak katıldığınız ya da katılmadığınız düşünceler - IV

“9. Başkalarıyla konuşmaktan çekindiğim (mahrem) konular hakkında bilgi edinebiliyorum” ifadesine yanıt veren 649 kişinin yarıdan fazlası olan %60,9’u (f=395) “Evet, aynen katılıyorum” yanıtını vermiştir. “Kısmen (biraz) katılıyorum” yanıtını verenlerin oranı %20,2 (f=131) ve “Hayır, hiç katılmıyorum” yanıtını verenlerin oranı da %19 (f=123)’tür.
Cinsiyet değişkeni açısından kadınlar arasında “Hiç katılmıyorum” yanıtının verilme oranı dikkat çekici şekilde (3 puan) daha yüksektir (f=74, %22). 55-64 yaş grubundakiler arasında da kişi sayısı az olmakla birlikte “Hayır” yanıtının oranı yüksek bulunmuştur (f=5, %29,4). 65 yaşın üzerindeki iki kişi “Evet” ve bir kişi de “Kısmen” yanıtını vermiştir. İlköğretim mezunları arasında “Evet” yanıtının oranı daha yüksektir (f=113, %64,6). Gelir grupları arasında en üst gelir grubundakiler (3.200 TL ve üzeri) arasında “Evet” yanıtı öne çıkmaktadır (f=43, %66,2). En düşük gelir grubunda (799 TL ve altı) ise “Kısmen” yanıtının ortalaması yüksektir (f=18, %24). Yeşil Kart sahipleri (f=6, %26,1) ve sigortası olmayanlar arasında (f=12, %24) da “Kısmen” yanıtı genel ortalamaya oranla daha ön plandadır. “Hayır, hiç katılmıyorum” yanıtını verenler arasında ise sayıları az olmakla birlikte özel ve diğer sigorta sahiplerinin ortalaması daha yüksektir (f=6, %25). “Evet, aynen katılıyorum” yanıtının ortalaması emekliler (f=13, %68,4) ve işsizler (f=14, %66,7) arasında daha yüksek bulunmuştur. “Kısmen” yanıtının ortalamaları arasında ise ticari faaliyette bulunlar (f=19, %25,7) ve yine işsizler (f=5, %23,8) öne çıkmaktadır. “Hiç katılmıyorum” diyenler arasında ise ev hanımlarının (f=28, %23,1) ve öğrencilerin (f=33, %25,2) ortalaması yüksektir. “Aynen katılıyorum” yanıtını verilen yanıtların ortalamasına bakıldığında Ege (f=62, %74,7), Güneydoğu Anadolu (f=14, %63,6) ve Marmara’daki (f=160, %64,8) oranların yüksek olduğu görülmektedir. “Kısmen” yanıtı Akdeniz (f=27, %28,4), Karadeniz (f=22, %31) ve İç Anadolu’da (f=25, %32,1) oranlar anlamında daha yüksektir. “Hiç katılmıyorum” yanıtı ise Doğu Anadolu (f=8, %34,8), Güneydoğu Anadolu (f=6, %27,3) ve Karadeniz’de (f=21, %26,9) yaşayanlar arasında ortalama bakımından daha ön plandadır. Büyükşehirde yaşayanlar arasında “Evet” yanıtının ortalaması daha yüksektir (f=192, %65,1). Kentte yaşayanlar arasında ise “Kısmen” yanıtının verilme oranı, genel ortalamadan daha yüksektir (f=55, %24,1). İnternetteki sağlık konulu haber ve yazılara güvenme düzeyi ile bu ifadeye verilen yanıtlar karşılaştırıldığında, üç güven düzeyinin üçünde de ifadeye katılma oranının yüksek çıktığı belirlenmiştir. Buna göre İnternet içeriklerine oldukça güvenenlerin %67,8’i, kısmen güvenenlerin %58,7’si ve pek güvenmediğini söyleyenlerin de %54,4’ü “mahrem konular hakkında bilgi edinebildikleri” ifadesine katılmaktadır.

“10. Tıp doktorlarına olan güvenim azaldı” ifadesine yanıt veren 653 kişinin dörtte üçünden fazlası (f=505, %77,3) “Hayır, hiç katılmıyorum” karşılığını vermiştir. “Kısmen (biraz) katılıyorum” yanıtını verenlerin oranı %13,2 (f=86) iken “Evet, aynen katılıyorum” yanıtını verenlerin oranı %9,5’te (f=62) kalmıştır. Cinsiyet bakımından verilen yanıtlara ilişkin oranların önemli bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Genel eğilimden farklı olarak 45-54 yaş grubundakiler arasında “Kısmen” yanıtının verilme oranı daha yüksektir (f=10, %17,5). “Hayır” yanıtının verilme oranları ise 24 yaş altındakiler arasında (f=171, %80,7) ve 35-44 yaş grubundakiler arasında (f=103, %79,2) ortalamanın üzerinde bulunmuştur. İlköğretim mezunları arasında “Evet” (f=24, %13,5) ve “Kısmen” (f=29, %16,3) yanıtlarının verilme oranı yüksektir. Diplomasız 5 kişi ifadeye “Hayır” yanıtını vermiştir. Lise mezunlarının %80,8’i de “Hayır” karşılığını vermiştir (f=202). 799 TL ve altı gelire sahip, en alt gelir grubundaki kişiler arasında “Evet” yanıtı %15,8’lik oranla (f=12) ve “Kısmen” yanıtı da %19,7’lik oranla (f=15) daha yüksek bulunmuştur. En üst gelir grubundakiler arasında ise “Hayır” yanıtı daha ön plandadır (f=57, %87,7). Özel ve diğer sağlık sigortası sahipleri (f=3, %12,5), Yeşil Kartlılar (f=3, %13) ve sigortası olmayanlar (f=9, %18) arasında “Evet” yanıtının oranı daha yüksektir. Yeşil Kartlılar (f=5, %21,7) ve sigortası olmayanların (f=11, %22) “Kısmen” yönündeki yanıtlarının ortalaması da dikkat çekicidir. Buna karşın özel ve diğer sağlık sigortası sahipleri daha çok “Hayır” yanıtını vermişlerdir (f=20, %83,3). Memur-işçiler arasında verilen “Evet” yanıtının oranı, genel ortalamanın üzerindedir (f=35, %12,4). Ev hanımları (f=19, %15,6) ve emekliler (f=3, %15,8) arasında ise “Kısmen” yanıtını verenler oran bakımından daha ön plandadır. “Hayır” yanıtını verenler arasında ise işsizlerin oranı (f=20, %95,2) ve öğrencilerin oranı (f=111, %84,7) daha yüksek bulunmuştur. Bölgeler bakımından değerlendirildiğinde “Aynen katılıyorum” yanıtının verilme oranları bakımından Akdeniz (f=13, %13,7), Doğu Anadolu (f=3, %13) ve Karadeniz (f=10, %13,3) bölgeleri genel ortalama ile kıyaslandığında daha öne çıkmaktadır. “Hiç katılmıyorum” diyenler arasında ise Doğu Anadolu (f=20, %87), Ege (f=74, %89,2) ve Güneydoğu Anadolu’nun (f=19, %86,4) oranları daha yüksek bulunmuştur. Eş deyişle bu bölgelerde yaşayanlar daha yüksek oranlarda “Hayır” yanıtı vermişlerdir. Bölge türü anlamında ise kentte yaşayanlar arasında “Kısmen” yanıtının verilme oranı (f=43, %18,5) ve büyükşehirde yaşayanlar arasında da “Hayır” yanıtının verilme oranı (f=237, %80,3) genel ortalamanın üzerinde bulunmuştur. İnternetteki sağlık konulu haber ve yazılara güvenme düzeyi ile bu ifadeye verilen yanıtlar karşılaştırıldığında, üç güven düzeyinin üçünde de ifadeye hiç katılmama oranının yüksek çıktığı belirlenmiştir. Buna göre İnternet içeriklerine oldukça güvenenlerin %85,8’i, kısmen güvenenlerin %75,4’ü ve pek güvenmediğini söyleyenlerin de %67,7’si “tıp doktorlarına güvenim azaldı” ifadesine katılmamaktadır. Öte yandan ifadeye aynen katılanlar açısından bakıldığında İnternet içeriklerine güvenmeyenlerin oranının bu kategoride daha yüksek çıktığı anlaşılmaktadır (%43,5).

“11.Kendimi kötü hissediyorum, rahatsız oluyorum” ifadesine yanıt veren 652 kişinin %67’si (f=437), eş deyişle yarıdan fazlası “Hayır, hiç katılmıyorum” demiştir. Yanıt verenlerin %13,2’si (f=86) “Evet, aynen katılıyorum” derken, “Kısmen (biraz) katılıyorum” diyenlerin oranı ise %19,8 (f=129) olmuştur. Dolayısıyla ankete katılanların önemli bir kısmının ifadede yer aldığı gibi bir rahatsızlık yaşamadıkları anlaşılmıştır. Demografik değişkenler anlamında değerlendirildiğinde alınan yanıtların cinsiyet değişkenine göre farklı bir dağılım göstermediği belirlenmiştir. Diğer değişkenler bağlamında ise şu noktalar not edilebilir: “Aynen katılıyorum” yanıtının verilme ortalamalarına bakıldığında, kişi sayısı az olmakla birlikte, 55-64 yaş grubundakilerin ortalaması yüksek bulunmuştur (f=5, %29,4). “Kısmen” yanıtının en düşük oranlarla verildiği yaş grupları 24 yaş ve altı (f=32, %15,1) ile 45-54 yaş grubu olmuştur (f=9, %15,8). Diğer yaş gruplarında bu oranlar ortalamanın üzerinde yüksektir. Buna karşın “Hayır” yanıtı da bu iki yaş grubunda yüksek çıkmıştır. 24 yaş altındakilerin %73,1’i (f=155) ve 45-54 yaş grubundakilerin ise %70,2’si (f=40) “Hayır” yanıtını vermiştir. İlköğretim mezunları arasında “Evet” yanıtının verilme oranı genel ortalamanın üzerinde çıkmıştır (f=35, %19,7). Diplomasız iki kişi “Kısmen” yanıtını vermiştir. Lise mezunlarının ise “Hayır” yanıtını verme oranı genel ortalamanın üzerindedir (f=178, %71,2). Gelir grupları bağlamında 3. Düzey (1.600-2.399 TL) gelire sahip olanlar arasında “Evet” yanıtının verilme oranı genel ortalamanın üzerinde bulunmuştur (f=16, %15). Bir üst grupta, 4. Düzeyde (2.400-3.199 TL) ise “Kısmen” yanıtının oranı daha yüksektir (f=19, %24,1). Buna karşın 3. Düzeyde (f=77, %72) ve en üst düzeyde (3.200 TL ve üzeri: f=50, %76,9) “Hayır” yanıtlarının oranı çok daha fazladır. Sigortası olmayanların bu ifadeye katılma oranları genel ortalamanın üzerindedir (f=8, %16,3).  Özel ve diğer sağlık sigortası sahipleri arasında ise ifadeye katılmama; yani “Hayır” yanıtının daha ön plandadır (f=17, %70,8). “Evet, aynen katılıyorum” yanıtının verilme oranı ticari faaliyette bulunanlar (f=12, %16), ev hanımları (f=25, %20,5) ve emekliler (f=4, %21,1) arasında yüksektir. Memur-işçiler arasında ise “Kısmen” yanıtının oranı dikkati çekmektedir (f=62, %22,1). İşsizler (f=16, %76,2) ve öğrencilerde (f=96, %73,3) ise “Hayır” yanıtının oranı genel eğilimden daha yüksek bulunmuştur. Bölgeler bazında değerlendirildiğinde Marmara Bölgesi’nde yaşayanlar arasında “Evet” yanıtının verilme oranı genel ortalamadan daha yüksektir (f=42, %17). “Kısmen” yanıtı ise Akdeniz (f=26, %27,7) ve Karadeniz’de (f=27, %36) yaşayanlar arasında en fazla verilmiştir. “Hiç katılmıyorum” diyenler ise oran olarak Ege (f=61, %73,5), Güneydoğu Anadolu (f=21, %95,5) ve İç Anadolu’da (f=78, %72,2) genel eğilimden fazla bulunmuştur. Büyükşehirde yaşayanların %72,4’ü (f=213)de ifadeye “Katılmadığını” belirtmiştir. İnternetteki sağlık konulu haber ve yazılara güvenme düzeyi ile bu ifadeye verilen yanıtlar karşılaştırıldığında, üç güven düzeyinin üçünde de ifadeye hiç katılmama oranının yüksek çıktığı belirlenmiştir. Buna göre İnternet içeriklerine oldukça güvenenlerin %69,1’i, kısmen güvenenlerin %69,2’si ve pek güvenmediğini söyleyenlerin de %60,5’i bu içerikler karşısında kendini kötü hissettiği ifadesine katılmadığını belirtmiştir.
Öte yandan vatandaşlarla gerçekleştirilen görüşmelerde “İnternetteki sağlık yayınlarını olumlu ya da olumsuz olarak nasıl değerlendiriyorsunuz, neden?” diye sorularak olumlu ve olumsuz görüşler bir arada değerlendirilmiştir. Burada “olumlu” olarak değerlendirilebilecek belli başlı yanıtlar örneklendirilecektir; ancak ondan önce verilen yanıtlarda yer alan kimi bilgilerin “doğruluk” ve “güvenilirlik” düzeylerine ilişkin “şüpheli” ya da “sorunlu” bazı noktaların olduğunun da altı çizilmelidir:
-   İnternet sürekli elimin altında. Aklıma takılan her detayı araştırıp öğrenebiliyorum… Tedavi yöntemleri ve ilaç yan etkilerine bakıyorum (MT, Kadın).
-   Televizyondan daha mantıklı İnternet. Daha detaylı. Daha açıklaması net. Yani insanı tatmin ediyor (Rİ, Kadın).
-   Hani bakıyorum böyle doktorlara, hangisi iyi, hangisi kötü. Araştırıyorum (MUT, Kadın).
-   İnternet bir kere çok güzel bir şey. Çok kolay bir şekilde istediğin her yerden her saat bilgiye ulaşabiliyorsun (NTS, Kadın).
-   Köylerde hâlâ kocakarı ilaçları var. Benim bir ayağım yarılmıştı. Dövülmüş et koymuşlardı. Önce havlu sardılar, yarım saat sonra bir kalıp sabunla ovdular, daha sonra et dövüp sardılar. Ayağım kütük gibi oldu. Sabah doktora gittim. Doktor “ne yaptınız siz” dedi. Alçıya aldı ayağımı… Küçükken sarılığım vardı. Ebeye götürdüler beni. Tam alnımın ortasına jileti daha kaşığı ile vurarak yara açtı. Orayı kanattı. O zaman sarılığın geçeceğini söyledi. Geçmedi, doktora gittik… Ağabeyim küçükken belinden yanmıştı. Dedem biraz cimridir; doktora götürmemiş o zaman. Köyle ağabeyimi her gün suyun içine oturtmuşlar izleri geçsin diye. Şu an hâlâ izleri var, bacağı uzamıyor. Çünkü eklemlerin birleşme yerinde et oluşmuş. (…) Yani köy yerinde cehalet çok fazla olduğu için televizyonun da gazetenin de İnternetin de faydası var. Bu kişileri düşünerek yayın yapmak gerekiyor (ÜS, Kadın).
-   Aklıma bir şey takılırsa araştırırım. Mesela bir tedavi yöntemi buldum geçenlerde. Fibromiyalji tıbbi tedavisinin olmadığını söylüyorlar, ancak şikâyetleri azaltacaklarını söylüyorlar. (…) Ben de İnternetten araştırdım: Alternatif tedavisi var mı diye. Reiki mi, farklı bir tedavi yöntemi var; yeni çıktı. (…) Kronik hastalıklar iyileşebiliyormuş. Ozon tedavisini de İnternetten öğrendim. Kanımızı bir şişeye alıyorlar, yarım kilo kadar, onu ozonluyorlar ozonlama makinesi ile. Sonra tekrar geri veriyorlar. Kanın oksijen değerini yükseltiyorlar. O da o kadar pahalı olmasaydı tabi uygulamak isterdim (AA; Kadın).
-   İnternette çok fazla bilgi kaynağıyla karşılaşıyorum. Bazısı kafa karıştırıcı ama yine de İnterneti çok iyi kullanabilenler için çok yararlı buluyorum. (NU, Kadın).
-   Hamilelikle ilgili şeylere bakıyorum mesela. Birçok şey beni tatmin etti (EK; Kadın).
-   Olumlu çünkü önlem almak için gerekli. Aşıları İnternetten öğreniyorum. Ne zaman ne yapılmalı? Bebeğe yapılacak tüm müdahaleleri, doğumdan önce ve doğumdan sonra neler yapılması gerektiğini İnternetten öğrendim (GÖ, Kadın).
-   Başıma herhangi bir sağlık problemi geldiğinde; en basitinden saç dökülmesi probleminde bile bir tıkla birçok bilgiye ulaşabiliyorum (DS, Kadın).
-   (…) Boyun düzleşmesiyle ilgili yazıları okudum. Çözüm üretmeye başladım. Boynun kemik yapısı düzelsin diye havluyu rulo yapıp boyun boşluğuna koymayı İnternetten öğrendim. Rahatlatıcı geldi. Uzun süre doktora gitmedim. Bir gün gözlerimin karardığını, başımın ağrıdığını hissettim. Arkadaşlarım kaygılandı. Limon yememi istediler. Ben de limon yiyemiyorum. Hemen doktora gitmemi istediler. Doktora da gitmedim. (…) Tansiyonuma baktılar 16-10 olunca evdekilerin de uyarısıyla doktora gittim. Yani (…) 2 ay sonra boyun düzleşmesi teşhisinin yanlış olduğunu; aslında yüksek tansiyon hastası olduğumu anladım. Belki daha önce gitseydim dilaltı hapına gerek kalmadan iyileşebilirdim. Şimdi sürekli yanımda dilaltı hapı bulunduruyorum, limonlu su içiyorum (AKA, Kadın).
-   Göz için mesela çok İnternete girdim. Benim bu göz doktorumu herkes tavsiye ediyor mu? Mesela gerçekten çok yararı dokundu mu herkese? Bunları araştırırım. Olumlu geliyor bana (NB, Kadın).
-   Her türlü konuda bakıyorum İnternete (ÜS, Kadın).

“Hem olumlu hem de olumsuz” olarak değerlendiren örnek bir görüş de şöyle ifade edilebilir:
-   Hem olumlu hem olumsuz olarak değerlendiriyorum. Gazetede olduğu gibi İnternette de kaynak verilmeden yazılan yazılar adeta saatli bir bomba. Bu tarz güvenilir olmayan kaynaklardan elde edilen bilgilere çok olumsuz bakıyorum. Güvenilir kaynaklardan bilgi alınmalı. Hastaneye gitmeye gerek kalmadan İnternetteki olumlu kaynaklardan edinilen bilgilerle sağlık problemlerine karşı önlem alabiliyorum (GÇ, Erkek).