1.13.Temalar (Ana Konular)

1.13.3.Onkoloji / kanser temasının alt konuları

Onkoloji ya da kanser ana temasına bağlı yazılara bakıldığında bu yazıların %31,7’sinin (f=1.576) “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” niteliğinde olduğu belirlenmiştir. Yazıların dörtte birden fazlası ise “Kansere neden olan unsurlar”ı konu almaktadır (f=1.293; %26). Bu konudaki “Teşhis/Tedavi”ler de %23,3 oranında yazılarda konu edilmiştir (f=1.158). Kanser türleri arasında “Meme kanseri” en çok işlenen konudur (f=765; %15,4). Ardından “Kanserden koruyan ürünler”, “Bilimsel araştırma bulguları”, “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” yazılarda en çok işlenen konular arasında öne çıkmaktadır.


Tablo 121. Onkoloji / Kanser Temasının Alt Konuları

Frekans
%
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
1.576
31,7
Kansere neden olan unsurlar (Sigara, kimyasallar, GDO vs.)
1.293
26
Teşhis/Tedavi
1.158
23,3
Meme kanseri
765
15,4
Kanserden Koruyan Ürünler
735
14,8
Bilimsel araştırma bulguları
689
13,9
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
579
11,7
Diğer kanser türleri
513
10,3
Akciğer kanseri
376
7,6
Kanserden Korunma Yolları
352
7,1
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
295
5,9
Cilt kanseri
252
5,1
Prostat kanseri
230
4,6
Rahim ağzı kanseri
211
4,2
Lösemi / Kan kanseri
196
3,9
Kemoterapi
169
3,4
Mide kanseri
149
3
Tıbbi Yatırım, Yenilik ve İyileştirmeler
120
2,4
Radyoterapi
115
2,3
Rahim kanseri
75
1,5
"Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama faaliyet
69
1,4
Yumurtalık kanseri
69
1,4
İlik Nakli
66
1,3
Karaciğer kanseri
65
1,3
Gırtlak kanseri
63
1,3
Kemik kanseri
54
1,1
Hukuk, mevzuat, yasa, yönetmelik ve yeni düzenlemeler"
51
1
Diğer
140
2,9
N
4.965


Onkoloji/Kanser kategorisinde alt konular olarak yer alan temalar en çok gazetelerde işlenmiştir (f=3.984). Gazeteleri, gazete ekleri (f=565) ve dergiler (f=416) izlemiştir.

Gazetelerde, en çok işlenen ilk üç konu sırasıyla “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%32), “Kansere neden olan unsurlar” (%27,5) ve “Teşhis/Tedavi” (%23,5) belirlenmiştir. “Meme kanseri”, “Bilimsel araştırma bulguları” ve “Kanserden koruyan ürünler” gazetelerde yer alan diğer alt konular olarak öne çıkmıştır. “Kansere neden olan unsurlar”, “Bilimsel araştırma bulguları” ve “Akciğer kanseri” konularının gazetelerde diğer yayın türlerine oranla daha sık işlendiği belirlenmiştir.
Gazete eklerinde ise ilk sırada yine “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%32,7) konusu yer almış, bu konuyu “Teşhis/Tedavi” (%22,7) ve “Kansere neden olan unsurlar” (%19,5) izlemiştir. “Kanserden koruyan ürünler”, “Meme kanseri” ve “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” de gazete eklerinde en çok işlenen alt konular arasında yer almıştır.

Dergi ve eklerinde de benzer bir sıralama saptanmıştır. Bu yayınlarda ilk sırayı “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,1) almış, ikinci sırada “Teşhis/Tedavi” (%22,6) ve üçüncü sırada “Kansere neden olan unsurlar” (%20,9) alt konuları belirlenmiştir. Dergi ve eklerinde de “Kanserden koruyan ürünler”, “Meme kanseri” ve “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” alt konuları öne çıkan konular olmuştur.
Yayınların dağıtım bölgelerine bakılarak yapılan incelemede yaygın, bölgesel ve yerel yayınlarda en çok işlenen ilk üç konunun hemen hemen aynı olduğu görülmüştür. Yaygın yayınlarda “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,9), “Kansere neden olan unsurlar” (%24,4) ve “Teşhis/Tedavi” (%23,2), bölgesel yayınlarda “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%32), “Teşhis/Tedavi” (%24,3) ve “Kansere neden olan unsurlar” (%20), yerel yayınlarda ise “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%34,3), “Kansere neden olan unsurlar” (%29) ve “Teşhis/Tedavi” (%23,2) en çok işlenen Onkoloji/Kanser alt konuları olmuştur.



Tablo 122. Onkoloji / Kanser Temasının Alt Konuları ile Yayın Türü ve Yayın Niteliği Karşılaştırması
 % (Sütun)
Gazete
Gazete Ek
Dergi ve eki
Yaygın
Yerel
Bölgesel
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
32
32,7
28,1
28,9
34,3
32
Kansere neden olan unsurlar (Sigara, kimyasallar, GDO vs.)
27,5
19,5
20,9
24,4
29
20
Teşhis/Tedavi
23,5
22,7
22,6
23,2
23,2
24,3
Meme kanseri
15,4
16,3
13,9
14,8
16
15,6
Kanserden Koruyan Ürünler
14
17,7
19
16,8
14,5
8,3
Bilimsel araştırma bulguları
15,2
8,3
8,4
13,5
15,1
10,6
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
11,1
15,9
11,3
7
14,4
18,7
Diğer kanser türleri
11,1
8,3
5,8
11,5
9,5
8,9
Akciğer kanseri
8,3
4,1
5
7,5
8,2
5,4
Kanserden Korunma Yolları
7,3
5,7
7
6,5
8
5,4
Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
6,1
3,5
7,7
7,1
5
5,6
Cilt kanseri
4,7
6,4
6,7
4,4
5,8
4,6
Prostat kanseri
4,9
4,4
2,6
6,4
3,3
3,3
Rahim ağzı kanseri
3,9
4,4
7,5
4,2
4
5,4
Lösemi / Kan kanseri
4,2
3,4
1,9
3,9
3,5
5,9
Kemoterapi
3,5
3,2
3,1
3,6
3,1
3,9
Mide kanseri
3
3,4
2,2
2,7
3,1
3,7
Tıbbi Yatırım, Yenilik ve İyileştirmeler
2,2
2,1
5,3
1,8
2,7
3,7
Radyoterapi
2,2
2,5
3,6
2,6
2,1
2,2
Diğer
13,9
9,6
11,4
14,3
11,9
14,4
N
3.984
565
416
2.148
2.277
540

Çapraz tabloyu özetlemek anlamında, yukarıdaki tabloda sütunlar bazında toplam %10’un altında değer sahip alt kategoriler “Diğer” başlığı altında bir araya getirilmiştir. Onkoloji teması için diğer çapraz tablo karşılaştırmalarında da aynı kural uygulanmıştır.

“Onkoloji/Kanser” kategorisinde yer alan alt konuların yazı türleri bağlamında incelenmesine bakıldığında haberlerin çok daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Buna göre yazı türleri sırasıyla haberler (f=4.188), “Köşe/Köşe yazısı” (f=351), “Ansiklopedik bilgilendirici not” (f=205), “Soru-cevap türündeki köşe yazısı” (f=89), “Söyleşi” (f=79), “Yazı dizisi” (f=44) ve “Akademik/Bilimsel makale” (f=9) şekilde sıralanmıştır.
“Onkoloji/Kanser” kategorisinde yayınlanmış olan haberlere bakıldığında “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%32,9), “Kansere neden olan unsurlar” (%27) ve “Teşhis/Tedavi” (%23,9) alt konularının en sık işlenen üç alt konu olduğu görülmüştür. Haberlerde “Meme kanseri”, “Bilimsel araştırma bulguları” ve “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” öne çıkan diğer alt konular olmuştur.
Köşe ya da köşe yazılarında en sok işlenen konu “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%28,8) olurken ikinci sırayı “Kanserden koruyan ürünler” (%25,9) konusu almıştır. “Teşhis/Tedavi”, “Meme kanseri” ve “Akciğer kanseri” bu yazı türünde öne çıkan alt konular olmuştur.

“Ansiklopedik bilgilendirici not” niteliğinde yazılan yazıların yarıdan fazlası (%55,1) “Kanserden koruyan ürünler”i konu ve içerik olarak işlemiştir. Bu oran tüm yazı türleri içerisinde en yüksek olarak kaydedilmiştir. “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar”, “Kansere neden olan unsurlar”, “Meme kanseri” konularının dışında “Prostat kanseri” ve “Diğer kanser türleri” “Ansiklopedik bilgilendirici not” türü yazılarda en sık işlenen konular olmuştur.

“Soru-cevap türündeki köşe” yazılarında ise Onkoloji/Kanser kategorisinde “Teşhis/Tedavi” (%27) konusu ilk sırada yer alırken “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%22,5) ikinci sırada kalmıştır. Bu yazı türünde en sık işlenen üçüncü konu ise “Prostat kanseri” (%20,2) olmuştur. Bu oran tüm yazı türleri içinde en yüksek olarak not edilmiştir. “Rahim ağzı kanseri”, “Rahim kanseri”, “Yumurtalık kanseri” “Soru-cevap türündeki köşe” yazılarında öne çıkan konular olmuştur.

Onkoloji/Kanser kategorisinde kaleme alınan akademik/bilimsel makaleler daha çok nedene odaklanmıştır. Akademik/ bilimsel makalelerin yarıya yakını (%44,4) “Kansere neden olan unsurlar”ı konu edinmiştir. Bu yazı türündeki yayınların üçte biri (%33,3) “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” konu edinirken, yine üçte biri “Bilimsel araştırma bulguları”nı konu ve içerik olarak işlemiştir. Akademik/Bilimsel makalelerin %22,2’si “Rahim ağzı kanseri”ni konu edinmiştir. “Rahim ağzı kanseri” konusu en çok bu yazı türünde işlenmiştir.

Tablo 123. Onkoloji / Kanser Temasının Alt Konuları ile Yazı Türü Karşılaştırması
 % (Sütun)
Haber
Köşe, köşe yazısı
Yazı dizisi
Ansiklopedik bilgi, not
Söyleşi/ Röportaj
Soru cevap köşe yazısı
Akademik, bilimsel makale
Genel bilgi (Tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar)
32,9
28,8
27,3
17,1
35,4
22,5
33,3
Kansere neden olan unsurlar (Sigara, kimyasallar, GDO vs.)
27,0
25,6
20,5
15,1
19
16,9
44,4
Teşhis/Tedavi
23,9
19,7
29,5
8,8
39,2
27
22,2
Meme kanseri
15,6
13,1
25
12,2
20,3
13,5

Kanserden Koruyan Ürünler
12,2
25,9
25
55,1
2,5
5,6

Bilimsel araştırma bulguları
15,4
6,6
9,1
4,4
6,3
2,2
33,3
Kampanya / Etkinlik / Tanıtım / Faaliyetler
13,2
6,6
2,3

5,1


Diğer kanser türleri
10,6
8,5
18,2
7,3
8,9
10,1

Akciğer kanseri
7,7
7,4
6,8
6,3
5,1
7,9
11,1
Kanserden Korunma Yolları
7,2
5,1
13,6
6,3
6,3
9

Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler
6,6
2,6

1
8,9

11,1
Cilt kanseri
5,0
4,3
13,6
5,9
5,1
5,6
11,1
Prostat kanseri
4,1
3,7
4,5
7,8
13,9
20,2

Rahim ağzı kanseri
4,2
3,1

1,5
7,6
15,7
22,2
Lösemi / Kan kanseri
4,2
3,1
6,8
2
2,5


Kemoterapi
3,3
3,1
6,8
0,5
13,9
5,6

Mide kanseri
3,1
3,1

1,5
2,5
4,5
11,1
Tıbbi Yatırım, Yenilik ve İyileştirmeler
2,6
2
2,3
0,5
2,5


Radyoterapi
2,4
1,1
2,3
0,5
7,6
3,4

Rahim kanseri
1,3
2,3
2,3
1
2,5
10,1

"Ekonomik, finansal boyutlar, yatırımlar, pazarlama faaliyet
1,5
0,9


2,5


Yumurtalık kanseri
1,3
0,6
2,3
1
1,3
10,1

İlik Nakli
1,4
1,1
2,3

1,3

11,1
Diğer
8,0
4,6
2,3
1,5
2,6
3,3
0
N
4.188
351
44
205
79
89
9



Onkoloji temalı yazıların alt konularının metin üslubuna bakıldığında yazıların büyük çoğunluğunun (f=4.915) “Bilgilendirici” üsluba sahip olması nedeniyle alt konu dağılımına ilişkin sıralamanın bu üslupta sıralamayı değiştirmediği görülmektedir. “Eleştirel” üsluba sahip yazıların (f=253) yarıya yakını “Kansere neden olan unsurlar”ı konu almaktadır (%46,6). “Uyarıcı” üsluptaki yazıların (f=873) yarısında da bu konu ele alınmaktadır (%50,5). “Takdir edici/Övücü” yazıların (f=267) üçte birden fazlası onkoloji konusundaki “Teşhis/Tedavi”lere yöneliktir (%36). Umut verici yazıların yarıya yakınında da “Teşhis/Tedavi” konu edilmiştir %15,8). Ayrıca “Buluş, Keşif, Teknik ve Teknolojik Gelişmeler” konusunun da umut verici yazıların %38,7’sini oluşturduğu görülmektedir. “Tavsiye veren/Öneri getiren” üsluba sahip yazıların (f=1438) %31,4’ü “Kansere neden olan unsurlar”ı konu alırken, onu “Genel bilgi ya da tanıtıcı, bilgilendirici anlatımlar” (%29,7) ardından “Kanserden Koruyan Ürünler” izlemektedir (%21,8). “Reklam” üslubuna sahip yazıların beşte bire yakını onkoloji alanındaki “Teşhis/Tedaviler”i konu almaktadır (%24,7). “Kampanya/Etkinlik/Tanıtım/Faaliyetler” “Reklam” üslubuna sahip yazılarda %22,6 oranında işlenmektedir.