Uygulamada öncelikle, basın grubundaki gibi anahtar sözcüğe
dayalı olarak temin edilen video görüntülerinin doğrudan sağlık konusu ile
ilgili olup olmadığı denetlenmiştir. Sağlık konulu yayın olduğuna karar verilen
içeriklere içerik analizi uygulanmıştır.
2.1.Sunum
Biçimi
2.1.1.Yayınların dönemlere göre dağılımı
2.1.3.Yayın süreleri
2.1.4.Yayın kuşakları
2.1.5.Yayınların program ve kanal adlarına göre
dağılımı
2.1.Sunum
Biçimi
Bu başlık altında televizyon yayınlarının dönemlere göre
dağılımı, yayın süreleri, yayın kuşakları, yayınların program ve kanal adlarına
göre dağılımı üzerinde durulacaktır.
2.1.1.Yayınların dönemlere göre dağılımı
Örneklem kapsamında ve denetim sonrasında incelenen doğrudan
sağlık konulu 10.408 video görüntünün yayın dönemlerine göre dağılımı dört ayrı
kategoride değerlendirilmiştir. Buna göre sağlık konusunda en çok içeriğin
ocak, şubat ve mart aylarında; yani yılın ilk üç ayında yayımlandığı tespit edilmiştir
(f=2.947; %28,3). Ekim, kasım ve aralık ayları ise ikinci sırada yoğun içeriğin
yayımlandığı dönem olmuştur (f=2.835; %27,2). Bu durum sonbahar ve kış
aylarında sağlık haberlerine ağılık verildiğini göstermektedir. Temmuz, ağustos
ve aynı zamanda Ramazan ayı da olan eylül döneminde sağlık konulu yayınların
oranı %23,6 (f=2.453) iken; en az sağlık yayınının %20,9 (f=2.173) oranıyla nisan,
mayıs ve haziran döneminde olduğu belirlenmiştir.
Frekans
|
%
|
|
Ocak-Şubat-Mart
|
2947
|
28,3
|
Nisan-Mayıs-Haziran
|
2173
|
20,9
|
Temmuz-Ağustos-Eylül (Ramazan)
|
2453
|
23,6
|
Ekim-Kasım-Aralık
|
2835
|
27,2
|
TOPLAM
|
10.408
|
100,0
|
2.1.3.Yayın süreleri
Genel olarak bakıldığında, minimum 6 saniyelik ve maksimum 1
saat 43 dakika 8 saniyelik görüntü kaydı elde edilmiştir. Ortalama değer 10
dakika 1,5 saniyedir.
İncelenen görüntülerin %22,9’unun (f=2.387) 1-2 dakika;
%16,2’sinin (f=1.686) ise 2-3 dakika arasında süren kayıtlar olduğu tespit
edilmiştir. Bu tür görüntüler daha çok haber niteliğindeki yayınlara karşılık
gelmektedir. 30 dakikanın üzerindeki görüntülerin ise sağlık konulu programlara
karşılık geldiği söylenebilir (f=670; %6,4).
Süre (Dakika)
|
Frekans
|
%
|
01:01-02:00 arası
|
2387
|
22,9
|
02:01-03:00 arası
|
1686
|
16,2
|
20:01-25:00 arası
|
927
|
8,9
|
05:01-10:00 arası
|
903
|
8,7
|
10:01-15:00 arası
|
898
|
8,6
|
15:00-20:00 arası
|
897
|
8,6
|
03:01-05:00 arası
|
814
|
7,8
|
01:00 ve az
|
802
|
7,7
|
30:01 ve üstü
|
670
|
6,4
|
25:01-30:00 arası
|
424
|
4,1
|
TOPLAM
|
10408
|
100,0
|
Tablodaki değerleri “program sayısı bazında toplam yayın
süresi” şeklinde değerlendirmek yanlış olacaktır. Çünkü daha önce de ifade
edildiği gibi programlarda sağlık konulu konuşmaların yapıldığı bölümler kayda
alınmış, reklam ya da başka konuların araya girmesi durumunda kayıt kesilmiş,
tekrar konu sağlık üzerinden devam etmeye başladığı anda yeni bir kayıt
numarasıyla yeni bir kayıt elde edilmiştir. Dolayısıyla yukarıdaki rakamları
doğrudan sağlık konusunun konu edildiği kesintisiz en uzun süreli görüntü kaydı
şeklinde yorumlamak daha doğru olacaktır.
Dönem bazında toplam incelenen yayın ortalama sürelerine
bakılacak olursa, yılın ilk üç ayında (ocak-şubat-mart) ortalama 649,5 saniye,
mart-nisan-mayıs döneminde 672 saniye, haziran-temmuz-ağustos döneminde
ortalama 630 saniye ve yılın son üç ayında (eylül-ekim-kasım) ortalama 601,4
saniye görüntü incelemeye konu alınmıştır.
Toplam süre bazında içeriklerin yayımlandığı dönemler
değerlendirilecek olursa; yılın ilk üç ayında 1.913.995 saniyelik, ikinci üç
ayda 1.460.196 saniyelik, üçüncü üç ayda 1.222.974 saniyelik ve son üç ayda
1.662.649 saniyelik görüntü kaydı incelenmiştir. Bu da yılın ilk üç ayındaki
sağlık konulu içeriklerin toplam süresinin daha fazla olduğunu göstermektedir.
Bu durum yayın sayısına ilişkin veriyle de paralel nitelik taşımaktadır.
2.1.4.Yayın kuşakları
İncelenen video görüntülerin %34,7’si (f=3.616) sabah
kuşağında; %21,5’i ise (f=2.237) öğleden sonra kuşağında yayımlanmıştır. Akşam
kuşağındaki video görüntülerin oranı da %20,7’dir (f=2.157).
Frekans
|
%
|
|
Sabah
|
3616
|
34,7
|
Öğleden Sonra
|
2237
|
21,5
|
Akşam
|
2157
|
20,7
|
Öğle
|
1221
|
11,7
|
Gece Yarısından Sonra
|
841
|
8,1
|
Gece
|
336
|
3,2
|
TOPLAM
|
10408
|
100,0
|
2.1.5.Yayınların program ve kanal adlarına göre
dağılımı
Video görüntülerinin niteliğine bakıldığında, bunların
%15,6’sını ara haber (f=1.628) ve %12’sini (f=1.250) de ana haber bültenlerinde
yayımlandığı görülmektedir. Bunları takip eden ilk sağlık programı; başka bir
deyişle en çok görüntü kaydının bulunduğu program, Mutlu Yaşam’dır (f=402;
%3,9). Listede yer alan programların büyük bir bölümünün sağlık programları
olduğu göz önüne alındığında “Moderatör”, “Çalar Saat”, “Güne Başlarken” ve
“Haber Merkezi” gibi haber programlarının da öne çıkması dikkat çekici olarak
değerlendirilmiştir.
Frekans
|
%
|
|
Ara Haber
|
1628
|
15,6
|
Ana Haber
|
1250
|
12
|
Mutlu Yaşam
|
402
|
3,9
|
Sağlıklı Günler
|
272
|
2,6
|
Herkes İçin Sağlık
|
231
|
2,2
|
Doktorum
|
211
|
2
|
Moderatör
|
204
|
2
|
Önce Sağlık
|
185
|
1,8
|
İkbal ile Şifalı Yemekler
|
141
|
1,4
|
Çalar Saat
|
132
|
1,3
|
Güne Başlarken
|
131
|
1,3
|
Dr. Öz Show
|
115
|
1,1
|
Haber Merkezi
|
113
|
1,1
|
İyi Bak Kendine
|
108
|
1
|
Deryalı Günler
|
104
|
1
|
Diğer
|
5181
|
49,8
|
TOPLAM
|
10408
|
100
|
Kanallar bazında ele alındığında en yüksek oranda video
görüntüsünün TGRT Haber’de yayınlandığı belirlenmiştir (f=880; %8,5). Ülke TV (f=744;
%7,1) ikinci sırada, Show TV (f=569; %5,5) ise üçüncü sırada yer almaktadır.
Kanal adı
|
Frekans
|
%
|
TGRT HABER
|
880
|
8,5
|
ÜLKE TV
|
744
|
7,1
|
SHOW TV
|
569
|
5,5
|
NTV
|
532
|
5,1
|
KANAL 7
|
508
|
4,9
|
BUGÜN TV
|
429
|
4,1
|
HABER TÜRK
|
416
|
4,0
|
TRT HABER
|
408
|
3,9
|
CNN TÜRK
|
394
|
3,8
|
CİNE 5
|
389
|
3,7
|
KANAL 24
|
356
|
3,4
|
KANAL A
|
338
|
3,2
|
KANAL D
|
333
|
3,2
|
KON TV
|
331
|
3,2
|
FOX TV
|
315
|
3,0
|
TV 8
|
301
|
2,9
|
Diğer
|
3165
|
30,4
|
TOPLAM
|
10408
|
100,0
|