3.İNTERNET İÇERİKLERİNİN ANALİZİ -IV

3.9.Görsel Sayısı

İncelenen yazılara eşlik eden görsel malzemelerin konusu ya da içeriği öne çıkan ilk beş kategori bağlamında kodlanmıştır. İncelemeye konu olan yazıların 2.212’sinde (%24,6) İnternet bağlantısı sorunu nedeniyle görüntüye erişilememiştir. Bu durum, kodlamanın yapıldığı sırada sayfanın silindiği, bağlantının hiç açılamadığı ya da sayfa bağlantılarındaki görsel malzemelerin görüntülenemediği anlamına gelmektedir. Ancak, söz konusu teknik sorun, yazının metin olarak incelenmesine engel oluşturmamıştır. İncelenen yazıların dörtte birinden fazlasında herhangi bir görsel malzeme kullanılmamıştır (f=2.381, %26,4).
Köşe yazılarında yer alan yazara ait fotoğraflar kodlamada sayıya dâhil edilmemiştir.  Buna göre yazıların neredeyse yarısına (f=4.176; %46,4) en az bir görsel malzemenin eşlik ettiği belirlenmiştir. İki adet görselin yer aldığı yazıların oranı %1,9 (f=172) iken üç ve üzerinde görsel içeren yazıların oranı ise yüzde birin altında (f=63; %0,7) kalmıştır.


Tablo 189. Görsel - Fotoğraf Sayısı

Frekans
%
1
4176
46,4
2
172
1,9
3 ve daha fazla
63
,7
Yok, bulunmuyor
2381
26,4
Bağlantıya erişilemedi
2212
24,6
TOPLAM
9004
100,0

3.10.Görsel Malzemenin Niteliği

Yazılara eşlik eden görsel malzemenin ne olduğu, görsel malzemenin niteliği bağlamında ele alınmıştır. Buna göre görsel unsurların üçte birine yakınının “Mizansen/Arşiv/Destekleyici görüntü” olduğunu belirlenmiştir (f=2.637, %29,3). İncelenen yazıların %16,2’sinde ise yazıda adı geçen “Gerçek olay/Kişiye ait görüntü”nün kullanıldığı tespit edilmiştir (f=1.456).

Tablo 190. Görsel Malzemenin Niteliği

Frekans
%
Mizansen / Arşiv / Destekleyici Görüntü
2637
29,3
Gerçek Olay / Kişiye Ait Görüntü
1456
16,2
Amblem, Logo, Mühür
212
2,4
Diğer
146
1,7
Yok, bulunmuyor
2381
26,4
Bağlantıya erişilemedi
2212
24,6
TOPLAM
9004
100,4

Yazılara eşlik eden ve %1’in altında değere sahip olan illüstrasyon, tablo, grafik, maket, afiş, gazete ve dergi kupürleri ile karikatürler tabloda “Diğer” kategorisinde bir araya getirilmiştir.

Yazı türü bağlamında görsel malzemelerin niteliğine bakıldığında, haberlerin üçte birine yakın oranda “Mizansen/Arşiv/Destekleyici görüntü”ye yer verilirken (%29,6); %16,4’ünde “Gerçek olay/Kişiye ait görüntü”  kullanıldığı belirlenmiştir. Köşe yazılarında görsel malzemenin kullanılmama oranı ise %57,2’dir.

Tablo 191. Görsel Malzemenin Niteliği ile Yazı Türü Karşılaştırması
 (Sütun %)
Haber
Köşe
Diğer
Mizansen / Arşiv / Destekleyici Görüntü
29,6
18,3
24,2
Gerçek olay / Kişiye ait görüntü
16,4
7,8
15,2
Amblem, Logo, Mühür
2,4
0,6
1
Diğer
1,6
3,3
3
Yok, bulunmuyor
25,8
57,2
31,3
Bağlantıya erişilemedi
24,8
13,3
27,3
N
8725
180
99

3.11.Görsel Malzemenin Konusu

İncelenen yazılarda en yüksek oranda kullanılan görsel malzeme “Kaynak kişinin görüntüsü”  (f=810; %9) olmuştur. Bu alt kategorinin ardından “İlaç görüntüsü” (f=549; %6,1) ve “Tıbbi ürün (Şırınga, tansiyon aleti vb.)” (f=392; %4,4) görüntüleri de dikkat çekici oranda İnternet sayfalarında yer bulmuştur.

Tablo 192. Görsel Malzemenin Konusu

Frekans
 Kategori %
Kaynak Kişinin Görüntüsü
810
9
İlaç Görüntüsü
549
6,1
Tıbbi Ürün (Şırınga, Tansiyon Cihazı vb.)
392
4,4
Logo, grafik, kupür, karikatür vs.
297
3,3
Doktor / Hekim Görüntüsü
240
2,7
Hasta ve Doktor Bir Arada
238
2,6
Hasta Görüntüsü
231
2,6
Kadın Görüntüsü
194
2,2
Eczane / Eczacı Görüntüsü
193
2,1
Etkinlik, Tören, Kutlamadan Bir Sahne
179
2
Toplu Fotoğraf / Görüntü
173
1,9
Vücudun Bir Bölümü
134
1,5
Bebek / Çocuk Görüntüsü
127
1,4
Adı Geçen Üçüncü Kişi Görüntüsü
119
1,3
Sağlık Görevlisi (Doktor Dışındaki)
107
1,2
Tıbbi olmayan diğer ürünler (Ayakkabı, çanta vs.)
107
1,2
Sebze, Meyve, Gıda, Baharat, İçecek, Yemek
99
1,1
Sigara, izmarit, sigara içen insan vs.
96
1,1
Hastane Görüntüsü
92
1
Bina, Tesis Görüntüsü
88
1
Diğer
879
9,8
Yok, kullanılmamış
2381
26,4
Bağlantıya erişilemedi
2212
24,6
N
19004


Yazı türü bağlamında görsel malzemenin konusuna bakıldığında, köşe yazılarında diğer yazı türlerinden daha yüksek oranda görsel malzeme (%57,2) kullanılmadığı tespit edilmiştir. Haberde görsel malzeme kullanmama oranı ise  %25,8 olmuştur.  Ayrıca haber türündeki yazılarda en yüksek oranda “Kaynak kişinin görüntüsü” (%9), “İlaç görüntüsü” (%6,2) ve “Tıbbi ürün görüntüsü” (%4,4) yer almıştır.  Diğer yazı türlerinde ise “Kaynak kişinin görüntüsü” kullanımı, diğer yazı türlerine oranla daha yüksek (%13,1) olmuştur.

Tablo 193. Görsel Malzemenin Konusu ile Yazı Türü Karşılaştırması
 (Sütun %)
Haber
Köşe
Diğer
Kaynak Kişinin Görüntüsü
9
5
13,1
İlaç Görüntüsü
6,2
3,3
5,1
Tıbbi Ürün (Şırınga, Tansiyon Cihazı vb.)
4,4
1,7
3
Logo, grafik, kupür, karikatür vs.
3,3
2,2
4
Doktor / Hekim Görüntüsü
2,7
3,3
1
Hasta ve Doktor Bir Arada
2,7
2,2
2
Hasta Görüntüsü
2,6
0,6

Kadın Görüntüsü
2,2
1,7
2
Eczane / Eczacı Görüntüsü
2,2
1,7

Etkinlik, Tören, Kutlamadan Bir Sahne
2,1


Toplu Fotoğraf / Görüntü
2

2
Vücudun Bir Bölümü
1,5
1,1
4
Bebek / Çocuk Görüntüsü
1,4
0,6

Adı Geçen Üçüncü Kişi Görüntüsü
1,3
1,1

Sağlık Görevlisi (Doktor Dışındaki)
1,2
1,1
2
Tıbbi olmayan diğer ürünler (Ayakkabı, çanta vs.)
1,2

1
Sebze, Meyve, Gıda, Baharat, İçecek, Yemek
1,1
0,6
4
Sigara, izmarit, sigara içen insan vs.
1,1
1,1

Hastane Görüntüsü
1
0,6

Bina, Tesis Görüntüsü
1
1,1
1
Diğer
9,9
7,2
6,1
Yok, kullanılmamış
25,8
57,2
31,3
Bağlantıya erişilemedi
24,8
13,3
27,3
N
8725
180
99

3.12.Görsel-İçerik Uyumu

İnternetteki sağlık konulu yazılarda kullanılan görsel malzemeler ile içeriklerin uyumlu olup almadığına bakıldığında %96,8 oranında uyumluluk tespit edilmiştir. “Uyumsuz” içerik oranı %1,7; “Nötr” içerik oranı ise %1,5 olarak belirlenmiştir.

Tablo 194. Görsel-İçerik Uyumu

Frekans
%
Geçerli %
Uyumlu
4272
47,4
96,8
Uyumsuz
74
0,8
1,7
Nötr/Karasız
65
0,7
1,5
Bağlantıya erişilemedi
2212
24,6

Yok, bulunmuyor
2381
26,4

TOPLAM
9004
100,0
100