4.SAĞLIK YAYINCILIĞININ TANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLER

Sağlık yayıncılığının nasıl tanımlanması gerektiğine ilişkin yanıtlar arasında “Sağlık konusunda insanları aydınlatan yayınlar” ifadesinin öne çıktığı belirlenmiştir (f=26, %35,6). Bu tür yayınların açılımında ise halk sağlığını korumak, geliştirmek, farkındalık yaratmak, bilinç kazandırmak ve uyarmak gibi unsurları içinde barındıran içeriklerden söz edilmektedir. 
15 kişi “Halk sağlığı konusunda doğru şekilde bilgilendirme amacıyla uzmanlardan görüş alınan yayınlar” tanımını getirmiştir. 6 kişiye sorulmayan bu soruya yönelik olarak, 7 kişi de ideal sağlık yayıncılığına ilişkin önerilerde bulunarak yanıt vermiştir. Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi özelinde ulaşılan sonuçlar da benzer bir dağılım göstermektedir.

Tablo 14. Sizce sağlık yayıncılığı nedir; nasıl tanımlanabilir? (Sağlık)

Frekans
%
Sağlık konusunda insanları aydınlatan yayınlar
26
35,6
Medyada sağlıkla ilgili yapılan haberler
20
27,4
Halk sağlığı konusunda doğru şekilde bilgilendirme amacıyla uzmanlardan görüş alınan yayınlar
15
20,5
Sağlık alanında çalışan akademisyenlerin yayınları
13
17,8
Sağlık konusunda araştırma ve sonuçları, her türlü yenilik, yöntem ve gelişmeyi konu edinen yayınlar
10
13,7
Sağlıkla ilgili yeniliklerin ve basit sağlık kurallarının halka tanıtılması
9
12,3
İdeal sağlık yayıncılığı konusunda öneriler
7
9,6
Sağlık alanındaki gelişmeleri, sağlık çalışanlarını sorunlarını, yeni sağlık modellerini, hükümetlerin resmi ve sivil kuruluşların sağlıkla ilgili görüşlerini paylaştığı yayınlar
5
6,8
Gündemdeki sağlık aktivitelerini içeren yayınlar
4
5,5
Diğer
29
39,7
N
73

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
0
Sorulmayan kişi sayısı
6


Medya profesyonelleri arasında ise “Sağlık konusunda insanları aydınlatan yayınlar” yanıtının verilme oranı yaklaşık üçte iki seviyesindedir (f=32, %64). Ardından “Medyada sağlıklı ilgili yapılan haberler” yönündeki görüşün ağırlık kazandığı belirlenmiştir (f=15, %30). Meslek alt grupları bağlamında da önemli bir farklılık olmadığı belirlenmiştir.



Tablo 15. Sizce sağlık yayıncılığı nedir; nasıl tanımlanabilir? (Medya)

Frekans
%
Sağlık konusunda insanları aydınlatan (halk sağlığını korumak, geliştirmek, farkındalık yaratmak, bilinç kazandırmak, uyarmak amaçlı) yayınlar
32
64,0
Medyada sağlıkla ilgili yapılan haberler
15
30,0
Sağlık konusunda araştırmalar, sonuçları, her türlü yenilik, yöntem ve gelişmeyi konu edinen yayınlar
9
18,0
Sağlık alanında çalışan akademisyenlerin yayınları
7
14,0
Diğer
24
48,0
N
50

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
4
Sorulmayan kişi sayısı
5


Sağlık yayıncılığının tanımına ilişkin olarak öncelikle kavram karmaşasına işaret eden ve “diğer görüşmeler” bağlamında değerlendirilen bir iletişim fakültesi öğretim elemanının görüşlerine yer verilebilir. Görüşülen kişi “sağlık iletişimi” kavramıyla konuya yaklaşmakta ve şunları söylemektedir:
-   “Sağlık İletişimi” kavramı üzerinde bir tanım karmaşası var: Bunun bilinçli olarak da yapıldığını düşünüyorum. Ben şöyle tanımlıyorum: İletişim stratejilerinin kişilerin olumlu sağlık davranışına yöneltilmesi için kullanılması. Ancak özel hastanelerin halkla ilişkileri de bu kavram içinde değerlendiriliyor.  Sağlık iletişiminde kamu çıkarı olmalıdır. Halkla ilişkiler; sağlık iletişiminde kullanılan bir yöntemdir. Bu yöntem STK’lar tarafından kullanılabilir ya da kamu yararına bazı etkinlikler yapan özel hastaneler tarafından kullanılabilir. (…) Sponsor programlar sağlık talebi yaratabilir. Bilgilendirici bir program yapılıyorsa, bunu da sponsorluktan ayırmak gerekir. Ayrı tutmak gerekir. Kamu çıkarı var mı, ona bakmak ve ona göre değerlendirmek gerekir. (…) Sağlık iletişimi, sağlık hizmetleri pazarlaması ile karıştırılıyor. Pazarlama hizmeti olarak bakılıyor (YDI).

Bir diğer iletişim fakültesi öğretim üyesi de “sağlık yayıncılığı” kavramına şu tanımı getirmektedir:
-   Sağlık yayıncılığı; halkın sağlık-hastalık konularında bilgilendirilmesi, sağlık sistemindeki aksaklıkların dile getirilmesi, sağlık alanında çalışanların ve bu hizmeti alanların karşılaştıkları sıkıntılardan yöneticilerin haberdar edilmesi, kamu ve özel sektör sağlık kuruluşlarının çalışmalarının duyurulması, dünyada sağlık alanındaki gelişmeler hakkında bilgi sunulmasıdır (MUY).

Sağlık profesyonellerinden alınan bazı önemli yanıtlar arasında sağlık haberciliğinin unsurlarına, genel çerçevesine ve boyutlarına ilişkin kimi ayrıntılara ulaşmak mümkündür. Örneğin bir hekim ve sağlık alanında bir sivil toplum örgütü başkanı, sağlık haberinin çerçevesinin daha geniş olması gerektiğinin altını çizmektedir:
-   Burada benim gördüğüm bir paradoks var. İnsanlar sağlık haberciliği diyerek aslında sağlık haberciliğinin çok küçük bir bölümünden bahsediyorlar. (…) sağlığı sadece hastalık ve hastalıkla ilgili işler gibi düşünüyoruz. (…) Dolayısıyla sağlık haberi dediğimiz şey aslında sağlık haberi değil. Hasta ve hastalıklarla ilgili hizmet veren kurumlarla ilgili haberler söz konusu. Medyanın ağırlıklı olarak işlediği konular bunlar. Bir de medyanın sağlık alanının da dışında kalan, o da hiç ilgilenmediği haber yapmadığı bir alan. Sağlığın belirleyicileri diyoruz. Sağlığı oluşturan unsurlar diyoruz. (…) Yani kampanyalar dışında söz edilmeyen aşılama faaliyetleri gibi, anne gebe ziyaretleri gibi, çevre sağlığına yönelik faaliyetler gibi, toplumsal bilinç yaratmaya yönelik eğitim çalışmaları gibi. Bunların hiç birinin medyada karşılığını bulduğu hiçbir haber formatı yok. Bir ebenin ziyaret ettiği bir gebenin evinden bir şey çalınmazsa, böyle bir şeyin varlığından kamuoyunun haberdar olması diye bir şeyden söz edemiyoruz (MSD).

Bir başkası ise bu çerçeve ile de ilişkili görülebilecek şekilde şu tanımda bulunmaktadır:
-   Sağlık, başka bir kişinin bedenen ruhen iyilik halidir. Bunu bozan haller, bununla ilgili katkıda bulunan öneriler, bunu değerlendirme yolları ve bunlara müdahil olan yayınları sağlık yayını olarak kabul etmek gerekir (ŞT).

Sağlık haberlerini sistematik bir şekilde değerlendiren görüşler ise şöyle sıralanabilir:
-   Çoğu işte bir ilaç, tedavi yöntemi, bir kişi, bir kurum gibi bir sözde önceliğin, tekliğin öznelliğin olduğu konular. İkincisi yayın organının aldığı politik tutuma göre bir muhalefet yapma temelinde kullanılan unsurlar. (…) İşte ambulansın geç gelmesi, bir sağlık kurumunun istenen hizmeti vermemesi, o özelse onun bağlı olduğu grubu, kamu ise başındaki insanları eleştirmek ya da muhalefet etmek için araçlardan bir tanesi. Onun dışında modalar var. Sağlık alanında belirli günler haftalar çoktur. (…) Her haziran başında okulların bitmesine yakın tatille ve yazla, güneşle ilgili haberleri görebilirsin (MSD).
-   Sağlık haberi deyince bizim medyada anlaşılan farklı kompartımanlar var. Mesela güncel olaylardan kaynaklanan sağlık haberleri var. Diyelim Başbakan böbreklerini üşüttü, böbrek iltihabı konuşuluyor. Başbakan’ın şekeri düştüğü zaman hipoglisemi konuşuluyor. (…) İkincisi; mevsim itibariyle ortaya çıkan hastalıklar var. (…) bunlarla ilgili tedavilerle aşılarla ilgili haberler daha ön plana çıkıyor. Üçüncü bir haber kaynağı; halkın her zaman ilgisini çektiği düşünülen bazı haberler var, ki bunlar diyet haberleri, beslenme haberleri, alternatif tıp haberleri, kadınlarda forma girme, sağlıklı yaşam, anti aging gibi şeyler her zaman gündemde. Bir başka sağlık haberi türü; işte basın yayın organlarında çalışan müdürün, yöneticinin kendi hastalığı varsa, onunla ilgili olan gelişmeleri daima haber yapmayı daha çok severler. (…) Bir de bizim doktorların verdiği beyanatlardan kaynaklanan sağlık haberleri var. Bunlar da iki türlü oluyor. Bir tanesi hani gerçekten bilimsel bir amaçla yapılan açıklamalar oluyor, bir tanesi de tamamen özel hastanelerin, doktorların kendi reklamlarını yapmak için yaptırmış olduğu; ısmarlama diyelim, bir takım haberler de oluyor (AAK).
-   Sağlık yayıncılarını ben üçe bölüyorum. Bir, medikal yayın yapıp doktorlar arasındaki iletişimi sağlayanlar. İki, eczacılar arasında kendi iletişimini kuranlar. Üç, halk ile sağlık arasındaki iletişimi kuranlar. Herhalde sizin sorduğunuz halkla sağlık. Halkla sağlık arasındaki iletişimi iki tarzda kuruyorsun: Biri güncel gazeteler, ikincisi ise dergiler (MM).
-   Sağlık yayıncılığı bence şöyle olmalı: Temelde ikiye ayrılmalı. Gazetedeki haberler, ki bunlar sadece bir deney üzerine kurulup bir mucize gibi sunulan haberler. Bence son derece tehlikeli yayıncılık bu… Çünkü hastalar umuda kapılıyorlar. (…) Örneğin, “Alzheimer’a son, “sağırlığa son” gibi.  Diğeri, bilgilendirmek amacı ile belli grup hastalıklarla ilgili haberler. Onlar doğru yapıldığında, aslında anlamlı şeyler ama onlarında niteliği tartışılır (AAİ).
-   Sağlık haberciliği bence; birincisi hastalıkların yeni tedavileri, hastalıkların tedavisindeki son gelişmeleri açıklayan ve bunları gündeme getiren; ikincisi halkı bilinçlendirmek, bilgilendirmek, meraklarını tatmin etmek için yapılan görsel yayınlar olabilir (MDÇ).

Bu sistematik yaklaşımların dışında Sağlık Bakanlığı’ndan bir yetkili, daha geniş bir pencereden konuya bakmaktadır:
-   Sağlık haberciliği, sağlık yayıncılığı derken bunu dar alanda tarif etmek, tanımlamak artık mümkün değil. İnsanı ilgilendiren, insanın sağlıklı yaşamını ilgilendiren hemen hemen her şey sağlık yayıncılığının ilgi alanı içerisinde… İnsanı ve insanın oluşturduğu toplulukları, grupları, toplumu ilgilendiren, sağlıklı yaşama anlamında ilgilendiren her şey sağlık haberciliğinin alanı içerisinde. Artık bunu ayrıştırmak pek mümkün değil (TGR).

Türk Tabipleri Birliği yetkilisi ise kendi faaliyet alanıyla da konuyu ilişkilendirerek bir tanım getirmektedir:
-   Ama doğrudan vatandaşın izlediği etkilendiği, yönlendirildiği haberlerin önemli bir kısmını ben izleyemiyorum. Bizim örneğin sabah programları, kuşaklardaki insanların verdikleri bilgiler bunlar da sağlıkla ilgili yönlendirmeler, bilgilendirmeler içeriyor. Doğru ya da yanlış tartışılır. Bunlar tabi bizim izlemeyi arzu ettiğimiz, bir biçimde müdahil olmak istediğimiz alanlar (TTB).

Konuya daha spesifik bakış açılarıyla yaklaşan kimi görüşler ise şöyle sıralanabilir:
-   Yayın, şeker hastalığını anlatıyorsa sağlık konuludur, ama hasta “şeker hastalığından dolayı gittiği hastanede yanlış ilaç aldı” türü bir haber sağlık konulu değildir. Bilgilendirici haberler sağlık haberidir (BD).
-   Sağlık yayınları (…) bireysel olarak da insanların kendilerini korumalarına, çevrelerine ve ailelerine bu konuda yardımcı olmalarına vesile olan yayınlardır (CK).
-   Halkın sağlık sorunları ile ilgili halkı aydınlatmaya ve onların sorunlarına uygun basamakları izlemede, gerek hastaların tedavisi gerekse hastalıklarını önlemeye yönelik yaşam tarzını belirleyici, ruh ve beden sağlığının korunması, hastalıkların ortaya çıkmasını önleyici yayınların yapılmasını kapsayan geniş kapsamlı bir yaklaşım tarzı olarak algılıyorum (OA).
-   sağlık muhabirlerinin ilgilendiği alana bakarsanız, Sağlık Bakanlığı’nı ve Çalışma Bakanlığı’nı ilgilendiriyor. (…)insanların kullandığı, hepimizin kullandığı kozmetik ruhsatlarını Sağlık Bakanlığı veriyor. Niye? İnsan sağlığına zararlı mı değil mi bunu araştırdığı için. İşte Hıfzı Sıhha’da bunlar inceleniyor. İnsan sağlığına zararlı değilse izin veriliyor, zararlıysa izin verilmiyor. (…) Yani bununla ilgili haberler de sağlık haberciliği içerisinde değerlendirilmiş oluyor (Sağlık Bakanlığı’ndan bir yetkili, TGR).
-   (…) bizim Tarım Bakanlığına bağlı TOÇ BİR-SEN (Tarım Orman ve Çevre Çalışanları Birliği Sendikası) diye bir iş kolumuz var. (…) biz nasıl sağlık çalışanlarının problemlerini sorunlarını takip ediyorsak, onlar da kendi kollarını sağlık adına takip ediyorlar (Bir ilimizde sağlık sendikası başkanı, MÇ).
-   Sağlık alanındaki gelişmeleri, sağlık çalışanlarının sorunlarını, yeni sağlık modellerini, hükümetlerin, resmi ve sivil kuruluşların sağlık görüşlerini paylaşıldığı yayınlardır (AS).
-   Sağlık profesyonellerinden görüş alınan ve güncel olayların haber edildiği yayınlardır ( CGR).
-   Hedef kitleyi sağlıkla ilgili eğitici amacı olan, herhangi bir ticari kaygıyla hazırlanmamış yazılı, sözel veya görsel nitelik taşıyan her türlü materyaldir (MÇY).
-   (…) sağlık yayıncılığı, bunu takip edecek, doğru bilgiyi değiştirmeyecek ve olduğu gibi verirken, kaynağı da bildirerek verecek. Bu, doğru bir yayıncılık şekli bence (TK).
-   Mesleki anlamda daha çok atıf alan bilimsel dergilerde yer alan yayınlar sağlık konulu ve bilgilendirici yayınlar olarak nitelendirilebilir (AK).
-   Sağlık yayıncılığı dediğimiz zaman, sağlık alanında üretilmiş araştırmaların yayına dönüştürülmüş biçimini algılıyorum ben (SŞ).

Bu konuda medya profesyonellerinden gelen bazı yanıtlar ise şu şekildedir:
-   Özel olarak sağlık yayıncılığı diye bir şey olduğunu düşünmüyorum (DG).
-   Soru cevap şeklinde daha çok yapılıyor. (…) doktorların orada çoğunlukla söylediği şu oluyor; “Ee, bir hekime başvurun”. Çünkü orada görmeden, kontrol etmeden, ölçümlerini, tahlillerini yapmadan herhalde reçete yazacak hali yok doktorların (MGK).
-   Sağlık yayıncılığı, sağlık alanında uzmanlaşmış kişiler tarafından tarafsız bir şekilde kamuoyunun bilgilendirilmesidir. Bu kapsamda yapılan her tür, haber, röportaj, kitap, araştırma sağlık yayıncılığı kapsamına girer. Bu kapsamda görülmemesi gerekenler ise, halkın yararı-bilgilendirilmesi yerine belli bir çıkar grubu yararına yapılan yayınlardır (ATY).
-   Beşikteki hatta ve hatta anne rahmindeki bir ceninin sağlığından, ölüm döşeğindeki bir yaşlının sağlığına kadar bu aradaki tüm bireyleri ilgilendiren yayıncılıktır (HBT).
-   Vatandaşı ilgilendiren, medikal sektörü ilgilendiren daha doğrusu sağlığı ilgilendiren her konu kendi başına bir haberdir ve bu yüzden de sağlık yayıncılığı içerisinde ele alınmalıdır (YSK).
-   (…) sağlık  yayıncılığını da işte o tarif ettiğimiz ruhen, bedenen tam iyilik halinin gerçekleştirme hedefinde halka yönelik doğru bilgi verme metodolojisi diye (…) tarif edebilirim (SD).
-   Bu ayırımı yapmak aslında zor; yani ayırımı okuyucunun yapması mı yoksa haberi hazırlayan muhabirin yapması mı gerekiyor? Bana göre okuyucunun bunu yapması daha doğru (ADA).
-   Yani gripten, basit bir sivilceden, gripten, ölümlere yol açan en ciddi hastalıklara kadar A’dan Z’ye her şey sağlık haberidir (KY).
-   Sağlık yayıncılığı bence insanların kendi bedenleri, sağlıkları konusunda bilinçlenmesini sağlayan, daha doğrusu bu konuda haklarının bilincine vardırması gereken haberler diye düşünüyorum (AAO).
-   Halkın sağlığını korumak, geliştirmek, farkındalık yaratmak için yapılan bütün haberler sağlık yayıncılığıdır (YE).
-   Sağlık yayıncılığı; halkın sağlık-hastalık konularında bilgilendirilmesi, sağlık sistemindeki aksaklıkların dile getirilmesi, sağlık alanında çalışanların ve bu hizmeti alanların karşılaştıkları sıkıntılardan yöneticilerin haberdar edilmesi, kamu ve özel sektör sağlık kuruluşlarının çalışmalarının duyurulması, dünyada sağlık alanındaki gelişmeler hakkında bilgi sunulmasıdır. Sağlık konulu yayınlar; Hastalıklar, hastalar, hastaneler, sağlık çalışanları, özel ve kamu sağlık kuruluşları, Bakanlık, ilaç şirketlerinin çalışmaları, tıbbi cihazlar, akademik çalışmalar ve gelişmeler, dış haber kaynaklı sağlık haberleri, gıda ve çevre sağlığı, yerel sağlık sorunları, sağlık eğitimi, sağlık alanındaki toplantı ve kongreler… (YYN).
-   Hastalıklar konusundaki bilgilendirici yayınlara ilaveten sağlık yönetimini, sağlık ekonomisini, sağlıkta kaliteyi ve sağlık hukukunu ilgilendiren tüm konular sağlık yayıncılığı alanına girer. Hasta ve hasta yakını haklarını, koruyucu sağlık çalışmalarını da unutmamak gerekir. Sağlıkla ilgili konular için gazetelerden dergilere, web sitelerinden kitaplara, broşür, el ilanı ve CD’lerden radyo ve televizyonlara kadar çeşitli iletişim araçları kullanılabilir. Ancak burada önemli nokta, sağlık yayıncılığının hedef kitlesinin tıp mensupları mı yoksa halk mı olduğu ayrımıdır. Hem sağlık mevzuatı açısından, hem de mesleki terminolojinin kullanılıp kullanılmaması için bu nokta son derece önemlidir (ECB).
-   Sağlık yayıncılığını aslında ikiye ayırmak gerekir. Az evvelde bahsettiğim gibi halka yapılan yayın ve hekime yapılan yayın. Medikal yayınlar diyoruz hekime yapılan yayınlar için. Halka yönelik yayınlar da televizyon, gazete, bazı dergilerin sağlık köşeleri, İnternet (…) . Medikal yayınlar da dergiler (ZZY).
-   Ben sağlık programlarını diğer programların çok üstünde kutsal bir görev olarak görüyorum. (…) Çünkü o insanlara siz bir şekilde yardım ediyorsunuz, uyandırıyorsunuz. (…) Çünkü biliyoruz ki, (MÖ).’yü konuk ettik; çok önemli bir sözü var kendisinin, diyor ki: “Ben size birçok şey anlattım, sizden bir ricam var diyor. Siz bu anlattıklarımı öğrendiyseniz bir başkasına anlatın” (SK).
-   Sağlık yayıncılığı insanların muzdarip olduğu konularda özellikle hastalılarla, rahatsızlıklarla, bozukluklarla ilgili konularda (…) nereye gideceklerini gösterebilmektir. Bir işaret parmağıyla bir mevki belirleyebilmektir sağlık yayıncılığı. (…) Aylar içinde insanlar inanılmaz paralar kazanıyorlar. Bunlar değildir sağlık yayıncılığı (TG).
-   (…) her önüne gelen sağlık haberi yapamaz, sağlıkla ilgili bir takım vaatlerde bulunamaz ve bulunmamalı. Sağlık yayıncılığı bu yüzden farklı; dünyada da böyle, Türkiye’de de böyle… (YME).
-   (…) Bu, iyi bir ürün tanıtımı da olabilir ya da yolunda gitmeyen, hukuki ihtilafa düşülmüş birtakım sorunlar da olabilir (MAÖ).
-   Sağlık yayıncılığı içinde yani bence yüzde 80 sosyal sorumluluktur. (…) Ama aynı zamanda yüzde 20 tiraj o da önemli.  Gazeteler için önemli (TZE).