1.BASIN (GAZETE VE DERGİ) İÇERİKLERİNİN ANALİZİ - III

1.6.Adı Geçen Kurumlar

İncelenen yazılarda adı herhangi bir şekilde; haber kaynağı olarak ya da hakkında söz edilen ya da atıfta bulunulan (anılan) kurumlar, ilk belirtilen 5 kurum çerçevesinde kodlanmıştır. İncelenen yazıların %22,2’sinde herhangi bir kurumun adı açık olarak belirtilmemiştir (f=8.811). Kalan yazılarda ise en çok bir hastanenin adı açıkça ifade edilmiştir (f=13.376; %33,7). İkinci sırada en çok sözü edilen kurum ise Sağlık Bakanlığı olmuştur (f=5.892; %14,9). Ardından sağlık alanındaki sivil toplum örgütlerinin adı yazılarda geçmiştir (f=3.687; %9,3).


Tablo 91. Adı Geçen Kurumlar

Frekans
%
Hastaneler
13.376
33,7
Sağlık Bakanlığı
5.892
14,9
STK - Sağlık alanındaki diğer ulusal örgütler
3.687
9,3
Yerli Üniversite ve Araştırma Kurumları
2.409
6,1
Yerel Yönetimler
2.305
5,8
İl Sağlık Müdürlüğü
2.291
5,8
Yabancı Üniversite ve Araştırma Kurumları
2.212
5,6
Yabancı Sağlık Örgüt ve Kurumları
2.209
5,6
Özel Şirket/ İşletme
1.940
4,9
STK - Sağlık dışındaki diğer ulusal örgütler
1.475
3,7
Diğer Devlet Daireleri (Sağlık Dışındaki)
1.431
3,6
Sosyal Güvenlik Kurumu
1.382
3,5
Yabancı Yayınlar (Gazete, Dergi, TV vs.)
1.342
3,4
Diğer Sağlık Kuruluşları
1.169
2,9
Dünya Sağlık Örgütü (WHO-DSÖ)
1.157
2,9
İlaç / Tıbbi Ürün / Cihaz Firmaları
855
2,2
Siyasal Partiler
838
2,1
Tabipler Birliği / Odası
836
2,1
Mahkemeler / Avukat Büroları
834
2,1
Diğer Bakanlıklar
721
1,8
Yabancı Sağlık Alanı Dışındaki Kurum ve Örgütler
686
1,7
Türkiye Büyük Millet Meclisi
624
1,6
Eczacı(lar) Odası/Birliği
581
1,5
Yerli Yayınlar (Gazete, Dergi, TV vs.)
475
1,2
İlköğretim Okulları, Liseler vs.
455
1,1
Tarım Bakanlığı
383
1
Yabancı Akademik Bilimsel Çalışmalar / Yayınlar (Makale)
382
1
Diğer
3.498
8,9
Yok / Belirtilmemiş
8.811
22,2
N
39.652


Yaygın, yerel, bölgesel yayınlar; gazete, ek ve dergiler ile haberler ve köşe yazıları bağlamında adı geçen kurumlar karşılaştırıldığında anlamlı bir farka rastlanmamıştır.

Çapraz tabloda köşe yazıları ile haber ve bilgilendirici yazılar iki ayrı kategoride yeniden düzenlenerek adı geçen kurumlara bakılmıştır. Bu bağlamda “Köşe/Köşe yazısı”, “Soru-cevap türündeki köşe yazısı” ve akademik, bilimsel makaleler “köşe yazıları” adı altında, diğer yazılar (haber, devamı olan haber, yazı dizisi, söyleşi, ansiklopedik bilgilendirici notlar) da “haber ve notlar” adı altında birleştirilerek bir değerlendirmeye gidilmiştir. Buna göre köşe yazılarının %53,9’unda herhangi bir kurum adına değinilmemiştir. Dergi ve eklerinin %26’unda da kurum adı belirtilmemektedir. Yaygın gazete ve dergilerde yayınlananların %29,4’ünde ise kurum adı belirtilmemiştir.



Tablo 92. Adı Geçen Kurumlar ile Yayın Niteliği, Yayın Türü ve Yazı Türü Karslılaştırması
(Sütun %)
Yaygın
Yerel
Bölgesel
Gazete
Gazete Ek
Dergi ve Eki
Haber ve notlar
Köşe yazıları
Hastaneler
26,7
38,6
40,5
34,6
32,2
28,1
35,5
16,8
Sağlık Bakanlığı
13,1
16,3
15,5
15,7
10,6
13,7
15,4
10,1
STK - Sağlık alanındaki diğer ulusal örgütler
8,3
10
10,3
9,4
8,2
9,6
9,7
5,1
Yerli Üniversite ve Araştırma Kurumları
5,5
6,3
7,2
6,1
5,2
7,2
6,4
3
Yerel Yönetimler
3,1
6,7
11,7
5,8
8
2,5
6,2
1,8
İl Sağlık Müdürlüğü
3,6
7,5
7,3
6,4
4,7
1,9
6,2
1,6
Yabancı Üniversite ve Araştırma Kurumları
6,7
5,1
3,6
5,7
3,9
6,6
5,9
3
Yabancı Sağlık Örgüt ve Kurumları
7
4,7
3,9
5,3
4,4
10,1
5,7
4,3
Özel Şirket/ İşletme
5,3
4,4
5,5
3,9
5,3
13,1
5,1
2,9
STK - Sağlık dışındaki diğer ulusal örgütler
2,9
4,1
5,3
3,8
3,6
2,9
3,9
1,8
Diğer Devlet Daireleri (Sağlık Dışındaki)
3
3,9
4,8
3,9
3,1
2,1
3,8
2,2
Diğer
33,3
32,7
31,9
33,6
24,3
39,9
33,4
27,8
Yok, belirtilmemiş
29,4
17,1
15,6
20,5
30,2
26
18,8
53,9
N
17.025
17.706
4.921
31.094
5.094
3.464
35.829
3.823

1.7.Dil ve Anlatım Yapısı

İncelenen yazıların sahip olduğu dil ve anlatım yapısı en fazla beş farklı kategoriye kadar kodlanmıştır. Buna göre incelenen yazılarda tespit edilen dil ve anlatım yapısına bakıldığında, yazıların tamamına yakınının (f=38.983; %98,3) “Halk dili-Anlaşılır” nitelikte olduğu belirlenmiştir. Bu oranın yüksekliğini kodlayıcıların eğitimli kişiler olmasıyla ilişkilendirmek mümkündür. İncelenen yazıların %12,1’inin (f=4.792) “Teknik-Bilimsel dil”, %9,7’sinin (f=3.835) “Örnekleyici” nitelikte değerlendirildiği de söylenmelidir.

Tablo 93. Dil ve Anlatım Yapısı

Frekans
%
Halk Dili-Anlaşılır
38.983
98,3
Teknik - Bilimsel
4.792
12,1
Örnekleyici (Başka Başka Örnekler Veren)
3.835
9,7
Öyküleyici, Hikâye, Masal
1.745
4,4
Duygusal
612
1,5
N
39.652


Yaygın, yerel ve bölgesel anlamda yazıların dil ve anlatım yapısında önemli bir farklılık dikkati çekmezken, dergilerdeki yazılarda kullanılan teknik-bilimsel dilin (%24,6) gazetelerden (%11,1) ve gazete eklerinden (%11,1) daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Köşe yazıları ile diğer tüm yazı türleri (haber, yazı dizisi ve söyleşi ve diğerleri: %11,5) bir arada tutularak karşılaştırıldığında ise köşe yazılarının daha fazla oranda “Teknik-Bilimsel dil”e sahip olduğu anlaşılmıştır (%17,9). Örnekleyici anlatım da diğer yazılara oranla (%4,3) köşe yazılarında daha fazladır (%5,4).

1.8.Metin Üslubu

İncelenen yazıların metin üslubuna göre dağılımına bakıldığında; bir yazı için en fazla beş kategoride yapılan kodlamaya göre, yazıların neredeyse tamamına yakınının (f=39.132; %98,7) “Bilgilendirici” nitelikte olduğu belirlenmiştir. Yazıların dörtte birden fazlası “Tavsiye veren/Öneri getiren” nitelikte bulunmuştur (f=11.528; %29,1). Öte yandan incelenen yazıların %16,1’i de “Uyarıcı” bir üsluba sahipken (f=6.393), %5,3’ünün üslubu ise “Reklam” niteliğinde olarak değerlendirilmiştir (f=2.119).

Tablo 94. Metin Üslubu

Frekans
%
Bilgilendirici
39.132
98,7
Tavsiye veren / Öneri getiren
11.528
29,1
Uyarıcı
6.393
16,1
Eleştirel
3.194
8,1
Takdir edici/ Övücü
2.558
6,5
Reklam
2.119
5,3
Umut verici
1.553
3,9
Endişelendirici, kaygı uyandırıcı
1.300
3,3
Yargılayıcı, suçlayıcı
669
1,7
Diğer
419
1,1
N
39.652


Tabloda %1’in altında değer sahip bulunan “Magazin” (f=142), “Kafa karıştırıcı/Çelişkili” (f=107), “Panik uyandırıcı/Sansasyonel” (f=80), “Abartılı” (f=46) ve “Tehditkâr” (f=44) şeklindeki metin üslupları “Diğer” kategorisinde birleştirilmiştir.

Öte yandan literatürde sağlık haberlerinin “magazin” ya da “sansasyonel” üslubuna ilişkin algının daha yüksek olduğu görülmektedir. Sütlaş (2007:32) “Çok satan gazetelerde, içinde zaman zaman bilgi kırıntıları da olan sağlıkla ilgili yazı ve haberler genellikle magazin biçiminde ya da sansasyonel yanlarıyla verilmektedir. Bugün yaygın yazılı medyada sağlık ve ilgili konuların oranı %6-10 arasındadır” demektedir. Araştırma bulguları bu algıyı doğrulamamaktadır.

Bulgulara göre yaygın, yerel ve bölgesel ölçekteki gazete ve dergiler karşılaştırıldığında en anlamlı farklılık, “Takdir edici/Övücü” türdeki üslupta dikkati çekmektedir. Bu türdeki üslupta bölgesel yayınlardaki yazılarda (f=4.921) daha öne çıkmaktadır (%9,6). Yerel yayınlardaki yazılarda (f=17.706) da bu üsluba ilişkin oran genel ortalamadan yüksek iken (%7,1), yaygın yayınlardaki yazılarda (f=17.025) daha düşük (%4,8) gerçekleşmiştir.

Gazete, gazete ekleri ve dergiler (ve ekleri) bağlamında bir karşılaştırma yapıldığında; “Tavsiye veren/Öneri getiren” türdeki üslubun dergi ve eklerindeki yazılarda (f=3.464) daha yüksek olduğu belirlenmiştir (%37,6). Dergilerde en yüksek oranda farkla öne çıkan üslup ise “Reklam” niteliğindedir. Gazetelerdeki yazılarda (f=31.094) “Reklam” niteliğindeki yazı oranı %3,4’dür. Bu oran, gazete eklerinde %6,6 iken, dergilerde %20,9 olarak belirlenmiştir. Ayrıca dergilerde “Takdir edici/Övücü” üslubun da daha yüksek oranda bulunduğunun altı çizilmelidir (%8,8). Gazetelerde ayrıca “Uyarıcı” üslup daha fazla orandadır (%16,9). “Eleştirel” üslup da gazetelerde, diğer yayınlara oranla daha yüksek çıkmıştır (%8,4). Benzer bir biçimde umut verici (%4,2), endişelendirici, kaygı uyandırıcı üslup (%3,6) da gazetelerde daha yüksek oranda bulunmuştur. Köşe yazılarında (f=3.823) ise diğer yazı türlerinden farklı olarak daha çok “Tavsiye veren/Öneri getiren” niteliğin öne çıktığı anlaşılmaktadır. Köşe yazılarının yarısında (%50,5) bu nitelikte üslup tespit edilmiştir. Buna karşın “Eleştirel” (%15,7) yazıların da köşe yazılarında “Uyarıcı” (%14,8) üsluptan daha fazla oranda yer aldığı söylenebilmektedir.

Tablo 95. Metin Üslubu ile Yayın Niteliği, Yayın Türü ve Yazı Türü Karşılaştırması
% (Sütun)
Yaygın
Yerel
Bölgesel
Gazete
Gazete Eki
Dergi ve eki
Haber ve notlar
Köşe yazıları
Bilgilendirici
98,5
98,8
99
98,7
98,6
98,7
98,7
98,4
Tavsiye Veren, Öneri Getiren
29,4
30,7
22,1
27,6
32
37,6
26,8
50,5
Uyarıcı
14,5
18,5
12,9
16,9
15,1
10,8
16,3
14,8
Eleştirel
8,3
7,7
8,5
8,4
7
6,6
7,2
15,7
Takdir Edici / Övücü
4,8
7,1
9,6
6,1
6,8
8,8
6,8
3,2
Reklam
6,2
4,3
6,2
3,4
6,6
20,9
5,7
2,2
Umut Verici
3,6
4,1
4,1
4,2
2,9
2,9
4,2
1,1
Endişelendirici, Kaygı Uyandırıcı
3,4
3,3
2,9
3,6
2,4
1,3
3,4
1,7
Yargılayıcı / Suçlayıcı
2
1,4
1,8
1,8
1,5
0,6
1,6
2,1
Diğer
1,7
0,7
0,7
1
1,1
1,1
1
1,1
N
17.025
17.706
4.921
31.094
5.094
3.464
35.829
3.823