24.İDEAL SAĞLIK YAYINCILIĞINA İLİŞKİN GÖRÜŞLER

İdeal sağlık yayıncılığının nasıl olması gerektiği konusunda, görüşülen sağlık profesyonellerinin yarıdan fazlası “Halkı bilgilendirici ve yol gösterici olmalı (f=40, %54,8)” ve “yayın dili halkın anlayacağı şekilde olmalı (f=39, %53,4)” şeklinde görüş belirtmişlerdir. Ardından uzman kişilerin konuk alınması (f=28, %38,4), bilimsel kanıt ve görüşlere yer verilmesi (f=24, %32,9) gibi görüşler ön plana çıkmaktadır. Daha sonra sırasıyla etik ilkelere ve gazetecilik ilkelerine uygun olması, kaygısı olmayan, çıkar ilişkilerine dayanmayan yayınların yapılması ve yine ilk kategoriyle de ilişkili şekilde koruyucu hekimliğe ilişkin bilgi ve ağırlık verilmesi gerektiği görüşleri dile getirilmiştir. 3 kişiye sorulmayan bu soruya, 3 kişi yanıt vermemiş ya da yorum getirmemiştir.

Tablo 56. Sizce ideal sağlık yayıncılığı nasıl olmalıdır? (Sağlık)


Frekans
%
İÇERİK, KONU, VERİLEN BİLGİYE YÖNELİK ÖNERİLER


1.1.Halkı bilgilendirici, yol gösterici olmalı, öğretici olmalı
40
54,8
1.2.Hastalık ve kişi özelinde konuşulmamalı
9
12,3
1.3.Koruyucu hekimliğe ilişkin bilgi/ ağırlık verilmeli
18
24,7
1.4.Sorulacak sorular spiker ve uzman kişilerle ortak hazırlanmalı
5
6,8
1.6.Hekim hatalarına ilişkin konularda dikkatli olunmalı
3
4,1
1.8.Bilimsel kanıt ve görüşlere yer verilmeli
24
32,9
1.9.Güncel bilgiler takip edilmeli
2
2,7
1.99.İçerik, konu, verilen bilgiye yönelik diğer öneriler
5
6,8
KONUK SEÇİMİNE YÖNELİK ÖNERİLER
2.1.Uzman kişiler konuk alınmalı
28
38,4
2.2.Konuk seçiminde meslek odaklarına danışılmalı
4
5,5
YAYIN DİLİNE YÖNELİK ÖNERİLER
3.1.Halkın anlayacağı dilde olmalı
39
53,4
3.2.Üsluba dikkat edilmeli
7
9,6
3.3.Hekim hataları konusunda dil ve üsluba dikkat edilmeli
5
6,8
3.4.Umut tacirliği yapılmamalı
8
11,0
3.Yayın diline yönelik diğer öneriler
2
2,7
KULLANILAN GÖRSEL MALZEMELERE YÖNELİK ÖNERİLER
4.1.Görsellerin iyi seçilmesi gerekir
11
15,1
4.Kullanılan görsel malzemelere yönelik diğer öneriler
5
6,8
GİZLİ REKLAM KONUSUNA YÖNELİK ÖNERİLER
2
2,7
TİCARİ KAYGI, PARA KAZANMA AMACINA YÖNELİK ÖNERİLER
6.1.Maddi kaygısı olmayan, çıkar ilişkisine dayanmayan yayınlar olmalı, halkın yararına olmalı, pazarlama, reklam yapılmamalı
19
26,0
6.9.Ticari kaygı, para kazanma amacına yönelik diğer öneriler
7
9,6
ALTERNATİF TIP, BİTKİSEL TEDAVİ VS. KONULARINA YÖNELİK ÖNERİLER
7.1.Uzman olmayan kişiler konuşturulmamalı
6
8,2
7.Alternatif tıp, bitkisel tedavi vs. konularına yönelik diğer öneriler
4
5,5
TV'DEKİ SAĞLIK PROGRAMLARININ YAYIN SAATİNE YÖNELİK ÖNERİLER
4
5,5
TV DİZİLERİNDEKİ SAĞLIK KONULARINA YÖNELİK ÖNERİLER
5
6,8
SAĞLIK SİSTEMİNE YÖNELİK ÖNERİLER
2
2,7
İLKELİ, DENETİMLİ, DESTEK ALINAN YAYINCILIĞA YÖNELİK ÖNERİLER
12.1.Dürüst olmalı, gerçeği yansıtmalı
4
5,5
12.2.Yayın ilkelerini saptamak gerekli, yayın politikası olmalı, muhabir haberi kendisi takip ederek yazmalı, olumsuzlarla birlikte olumlu yönler de yazılmalı
5
6,8
12.3.Etik ilkelere, gazetecilik ilkelerine uygun olmalı; tarafsız olunmalı, karşıt görüşlere yer verilmeli, mucize tedavi haberleri yapılmamalı, boş umut verilmemeli, sorumlu olunmalı vs.
19
26,0
12.4.Meslek dernekleri medyaya danışmanlık hizmeti verebilir
4
5,5
12.5.Hasta haklarına saygılı olmalı
3
4,1
12.6.Uzmanlar tarafından yapılmalı
6
8,2
12.İlkeli, denetimli, destek alınan yayıncılık anlayışına yönelmek gerekir
5
6,8
DENETLEYİCİ KURALLARA, MEKANİZMALARA YÖNELİK ÖNERİLER
6
8,2
Diğer
34
46,6
N
73
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
3
Sorulmayan kişi sayısı
3


Medya profesyonellerinden alınan görüşlere göre ideal sağlık yayıncılığı konusunda en çok ön plana çıkan görüş, “Halkı bilgilendirici ve yol gösterici olmalı” şeklindedir (f=17, %31,5). Ardından eşit oranda olmak üzere (f=12; %22,2); “Etik ilkelere, gazetecilik ilkelere uygun olmalı” ve “Bilimsel kanıt ve görüşlere yer verilmeli” konusunda görüşler öne çıkmaktır.
Tablo 57. Sizce ideal sağlık yayıncılığı nasıl olmalıdır? (Medya)


Frekans
%
İÇERİK, KONU, VERİLEN BİLGİYE YÖNELİK ÖNERİLER


1.1.Halkı bilgilendirici, yol gösterici olmalı, öğretici olmalı
17
31,5
1.2.Hastalık ve kişi özelinde konuşulmamalı
5
9,3
1.8.Bilimsel kanıt ve görüşlere yer verilmeli
12
22,2
Tıptaki yenilikler de verilmeli
4
7,4
KONUK SEÇİMİNE YÖNELİK ÖNERİLER
2.1.Uzman kişiler konuk alınmalı
2
3,7
YAYIN DİLİNE YÖNELİK ÖNERİLER
3.1.Halkın anlayacağı dilde olmalı
9
16,7
3.2.Üsluba dikkat edilmeli
6
11,1
3.Yayın diline yönelik diğer öneriler
2
3,7
KULLANILAN GÖRSEL MALZEMELERE YÖNELİK ÖNERİLER
4.1.Görsellerin iyi seçilmesi gerekir
2
3,7
TİCARİ KAYGI, PARA KAZANMA AMACINA YÖNELİK ÖNERİLER
6.1.Maddi kaygısı olmayan, çıkar ilişkisine dayanmayan yayınlar olmalı, halkın yararına olmalı, pazarlama, reklam yapılmamalı
9
16,7
İLKELİ, DENETİMLİ, DESTEK ALINAN YAYINCILIĞA YÖNELİK ÖNERİLER
12.1.Dürüst olmalı, gerçeği yansıtmalı
3
5,6
12.2.Yayın ilkelerini saptamak gerekli, yayın politikası olmalı, muhabir haberi kendisi takip ederek yazmalı, olumsuzlarla birlikte olumlu yönler de yazılmalı
2
3,7
12.3.Etik ilkelere, gazetecilik ilkelerine uygun olmalı; tarafsız olunmalı, karşıt görüşlere yer verilmeli, mucize tedavi haberleri yapılmamalı, boş umut verilmemeli, sorumlu olunmalı vs.
12
22,2
12.4.Meslek dernekleri medyaya danışmanlık hizmeti verebilir
3
5,6
12.5.Hasta haklarına saygılı olmalı
3
5,6
12.6.Uzmanlar tarafından yapılmalı
4
7,4
DENETLEYİCİ KURALLARA, MEKANİZMALARA YÖNELİK ÖNERİLER
2
3,7
Diğer
12
22,2
N
54
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
5
Sorulmayan kişi sayısı
0


Sağlık ve medya profesyonellerinin ideal sağlık yayıncılığına ilişkin görüşlerinin birbirinden kimi noktalarda ayrılması dikkati çekmektedir. Medya profesyonellerinin özellikle içerik, konu ve verilen bilgiye yönelik, yayın diline, gizli reklamlara, ticari kaygılara, alternatif tıp ve kimi diğer konulara yönelik önerilerinin sınırlı kaldığı ya da bu konularla hiç temas etmediği görülmektedir. Bu bağlamda mesleği icra edenlerden çok sağlık profesyonellerinin daha fazla önerisinin olduğu söylenebilmektedir. Bu durum sağlık konulu yayınlara yönelik eleştirilerin yoğunluğuyla da ilişkilendirilebilir niteliktedir.
İdeal sağlık yayıncılığına ilişkin olarak görüşülen sağlık profesyonellerinin dile getirdiği bazı görüşler şöyle sıralanabilir:
-   İdeal sağlık yayıncılığının tanımından ziyade, belki içinde barındırması gereken öğelerden bahsedebiliriz. Bunlardan bir tanesi şu: Haberin veya verilen bilginin kesinlikle maddi hata içermemesi gerekiyor. Bunun doğrulatılması gerekiyor. Maddi hata içermiyorsanız ve doğrulatıyorsanız, o zaman, bir kere, en azından insanlara zarar verme riskiniz ortadan kalkıyor. İkincisi, ben, hayatta yapılan her şeyin iyi niyetli olması gerektiğine inanıyorum. Bunların da iyi niyetli olması gerekiyor (BÖ).
-   Mutlaka program yapımcıları arasında danışmanların bulunması gerekiyor. (…) hekim seçiminin iyi yapılması, konu seçiminin çok iyi yapılması lâzım. Ve konu bütünlüğünde de, denetlemesinde, konu içeriklerinde süre gelen konuşmalar içinde halka verdiğiniz gibi, halkın alacaklarını da hesap ederek bu programları yapmak lâzım (…) (Mİ).
-   Teşhis, tedavi, koruyucu hekimlik. Üçünü de içermeli (MDÇ).
-   Öncelikle konu seçiminde gereklilikler ve zamanlama, kişi seçiminde alanında çalışmaları olan saygın kişi, dil ortalama herkesin anlayacağı düzeyde, görsel malzeme konusunda çok ayrıntıya gerek yok, reklam olmamalı (doğrudan sağlık alanıyla ilgili) (AU).
-   Canlı yayınlarda hastalıklar konuşulmamalı, hastayla ilgili özel bilgiler paylaşılmamalı. (…) Hastalıkları hastaya indirgiyorsanız orada durmanız lâzım. Hastalığı tartışmak da hiçbir sakınca yok. Sizinle oturup sabaha kadar ben beyin tümörlerini tartışabilirim, ama amcanızın oğlundaki beyin tümörlerini tartışmaya başlıyorsak burada hata yapıyoruzdur (MDÇ).

Bu noktada Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı’nda görevli bir kişinin görüşlerine yer verilebilir:
-   Sağlık kişiye özel bir şeydir, hastalık da kişiye özel bir şeydir. Yani “a” kişisinin maruz kaldığı hastalığı atlatma süresi ile “b” kişisininki çok farklı olabilir. İlaca verdiği tepki farklı olabilir. Bünyesinin alerjenliği farklı olabilir.  (…). Hatta bir hastalık ya da bir beslenme metodu, ya da bir hastalığın beslenmeyle ilgili değerlendirilmesi için, birkaç meslek disiplininden yani diyetisyen, beslenme uzmanı, doktor, birkaç meslek disiplininden insan bulunmalı ve farklı görüşlerdeki insanlar da bir arada olmalı (TBK).

Diğer sağlık profesyonellerinin görüşleri de şu şekilde sıralanabilir:
-   Bilimsel olması lâzım derken, halkı da çok sıkmamalı. Halk dilinden bilimsellik olmalı. Direk böyle konuşma şeklindeki programlar sıkıcı oluyor açıkçası o da var yani (BG).
-    Tabii ki bilimsel bir temele dayanmalı. Ama şimdi elbette şöyle bir şey var. Bilim her zaman size yüzde yüz doğruyu söyleyebilecek olanaklara sahip değil. (…) O “belkiler”den haberdar etmek lâzım insanları da (BAA).
-    (…). Bir de umut tacirliği de yapmamalı. Yani mesela kök hücre ile ilgili şeylerde çok görüyoruz. Nörologlar diyorlar ki işte bizim artık yürüme imkânı olmayan hastalarımız mutlaka kök hücre yapılmasını istiyorlar. Hiçbir etik kurul da buna onay vermez (BAA).
-   Sadece sağlık haberini yapanları eleştirmek değil, kendi meslektaşlarımızı da eleştirmek durumundayız. (…) O da hasta hakları kavramının nasıl algılandığı ile ilgili. (…) Burada doğrudan hastanın ya da hasta yakınının şikâyetini o muhabir bir habere çeviriyor. Aslında sadece ona sorarak. İşte yanlış enjeksiyondan bilmem ne oldu, yanlış ilaç verildi şu verilip evine gönderildi, öldü falan gibi. Son derece yargılayıcı, suçlayıcı ve bir sağlık çalışanını gerçekten zan altında bırakıcı bir haber yapılıyor. Ben 20 küsur yıldır bu işin içerisindeyim. Tıp öğrencilerine meslek risklerini anlatırken eski derslerimde ben “Bir hekim için meslek riski radyasyondur, enfeksiyonlardır, AIDS’li bir hasta ile çalışırken ya da hepatitli bir hasta ile çalışırken sizin de enfekte olmanızdır” derdim. Ama artık hasta ve hasta yakınlarının fiili saldırıları da meslek riski. (…) Dolayısıyla böyle bir takım potansiyel suçlular, hedefler yaratmakta da dile getirdiğim ikinci taraftaki haberlerin doğrudan işte bir hak ihlaline uğradığını düşünüp karşısında da işte bir gazeteci bulan insanların dedikleri ile haber yaratan yazıların üsluplarını da son derece tehlikeli ve hatalı buluyorum (BAA).
-   En büyük devlet televizyonu olan ve devletten büyük destek alan TRT var ve TRT’nin yapması lâzım. Diğer kurumlar böyle bir destek almadıkları için mutlaka reklamvari olmak zorunda. Başka çıkar yolu yok (FÖ).
-   İki tane çözümü var: Bir, sağlık yayıncılığı diye seçmeli bir ders iletişim fakültelerinde alınacak. İki, bu sağlık programlarını mankenler sunmayacak. Sunarlarsa da kendilerini eğitip sunacaklar (İT).
-   Tüm sağlık programları 24 saat izlenecek ve yapılan hataları uzmanı bulacak. (…) Sonra rapor edip RTÜK’e gönderecek. Bu koordinasyon çok önemli (İT).
-   Kesinlikle. Yayınlar bilgi verici olmalı. Yönlendirme yapıldığında ya da asıl hastanın durumunu bilmeden tamamen genelleme üzerine dayandırılarak yapılan yayınlarda, hastanın doktoruna olan güvenini kaybetmesi de söz konusu (İAA).
-   İdeal sağlık yayıncılığı halkı doğru ve yansız olarak bilgilendirmeye, sağlık bilincini geliştirmeye, hastalıkların erken belirtilerini tanıtmaya, doğru çare arama davranışına yönlendirmeye, sağlıklı yaşama için yol göstermeye, olumsuzluklara yol açamamaya özen göstermelidir (OD).

 “İdeal sağlık yayıncılığının ticari boyutlarına” ilişkin bazı görüşler ise şu şekildedir:
-   Habercilerin reklamla haberi ayırması lâzım. Yani haber diye verilen reklamların net olarak ortaya konması lâzım (Sağlık Bakanlığı’ndan bir yetkili, THM).
-   İdeal sağlık yayıncılığı bence paranın çok fazla bulaşmış olmadığı bir yayıncılık olmalı. Çünkü dediğim gibi sağlık çok ciddi bir hizmet şakası olmayan bir hizmet. Artık parası olanın boy gösterdiği bir hâle geldi medya organları. Bu böyle olmamalı ve artık görünürlüklerini artırmak üzere Google’da reklâmlar veriliyor. Artık İnternet boyutu da var insanlar artık İnterneti kullanıyorlar (BBK).
-   Yaptığınız sağlık yayını kişisel veya kurumsal reklamı içermemeli. Halkı bilinçlendirmeyi yönlendirmeli. (…) bugün baktığımız zaman herkes, “ ben yapıyorum, ben buradayım, benim kurumum yapıyor” şeklinde hep kendini ve kurumunu ön plana çıkaran reklamları içeren yayınlara sahip. Hoş görünmüyor göze (Mİ).
-   Sağlık haberciliği malzemesi kolay bulunduğu için kolay programcılık olanaklarına sahip bir alan (…). Ama (…) topluma iletilmesi gereken bilgi, doğru bilgi ne kadar iletiliyor? Ondan sonra bir de bu alan içinde ne kadar bir reklamın, tanıtımın ya da bir sponsorluk desteğinin alanını tarif edecek şekilde oluyor? Bu açıdan bakmak lâzım…. (…) Mesela haftanın her günü pazarlama koşulları trendlerini de göz önüne alarak her gazetede bir sayfa sağlıkla ilgili bir yerin olması... Ya da her gazetede her gün bir tam sayfa olmaz ama bir tam sayfanın altıya yediye böldüğün zamanki bölümünü içerecek şekilde bir şeyi zorunlu hale getirmek… Bunu gene bir takım kurallara bağlayarak, en gerekli olanlar, en kötü durumda olanların ihtiyacına yönelik olarak. Veyahut da en önemli olanları gündeme getirecek şekilde (Sağlık alanında bir sivil toplum örgütü başkanı, doktor, yazar, MSD).
-   Sağlık haberciliği mutlaka olmalı, halk mutlaka bilgilendirilmeli. (…) O dernek, bu dernek. Bunların hepsi ilaç firmalarının pazarlama kuruluşu, başka bir şey değil. Yani hastalık reklamı da var. İlaç reklamı değil, hastalık reklamı yapılıyor. Dolaylı olarak ilaç tüketimi artmış oluyor. Amaç o (AAK).

Sağlık Bakanlığı’ndan bir kişi de bu konuda şu bilgiyi vermektedir:
-   Sponsorluk kurallara bağlı olmalı, aleni reklam içermemelidir. Görsel malzeme yoğun olmalı, sıklıkla toplumun farkındalığı ölçülerek ihtiyaca ve talebe binaen konular belirlenmeli, kişiler açık ya da gizli ticari ortaklığı olmayan bilim adamlarından seçilmeli, dil yalın olmalı ama bütün bunlar ilgili kurum kuruluşların, temsilcilerin yer aldığı kurullarda sağlık yayıncılığı ilkeleri olarak netleştirilmelidir. Bu konuda bakanlığımızın koordinasyonunda bir çalışma başlatılmıştır (ZŞT).

“İdeal sağlık yayıncılığı konusunda örnek verilen uygulamalar” ise şu şekilde sıralanmaktadır:
-   Yurt dışında özel sağlık editörleri var. New York Times’ın falan bu işi çok iyi yapan, çok okunan sağlık sayfaları var. Onlar da ajanslara düşen haberleri alıyorlar. mesela diyelim ki prostatta yeni bir tedavi diye bizim gazeteler daha çok bu haberleri alıp olduğu gibi tercüme edip koyuyorlar. Onlar bunu daha çok yorumluyorlar. Buna olumlu bakanın görüşünü koyuyorlar, olumsuz bakanın görüşünü koyuyorlar. Hastaların ifadelerini koyuyorlar. Yani olayı daha kapsamlı inceliyorlar (AAK).
-   İsim olarak veremeyeceğim ama yurt dışında benim seyrettiğim çok güzel ana fikirler var. Yani bir kaza esnasında ne olabilir, ne yapabilirsiniz gibi ilkyardım programları var (…). (FÖ).
-   Teşhis ve tedavi için, (…) var. Mesela (…) diye bir dizi var. (…) Mesela çok güzel bir dizidir. Senaryosu doktorlar tarafından yazılır. Hastalıklar gerçeğe yakındır. O tip diziler tıbbın iyi yönünü insanlara sevdirir. (…) diye bir adam vardı, beyin cerrahı, tıbbı o sevdirdi. Bunlar güzel şeylerdi (MDÇ).
-   (…)’ü burada ne yazık ki anlamadı insanlar ve çocukcağızı şovmen haline çevirdiler. Çok değerli bir insan ve çok saf. Amerika'da yaşamış, o kültüre inanmış bir insan gibi hareket ediyor. O, bazı şeyleri şov yaparak gösterme yoluna gidiyor. Bu, onun kötü niyetinden değil, kesinlikle değil. Amerika'dayken izlemiştim (…)’ü. Mesela, ER diye bir program var. Biliyorsunuz, o şekilde öğretme yoluna gidiliyor, Amerikalıların öyle bir yapısı var. Ama BBC primetime’da olan bir sağlık programı var; görsellerden benim bildiğim sadece bu. Yazılı olarak, sürekli takip ettiklerimiz var tabii. Başlangıçta da bahsettim. Onları zaten sürekli takip ediyorum, etmek zorundayım ( TK).
-   Yurt dışında Time vb. (yayınlarda) okuyucu hesap soruyor. Gazetenin sağlık editörü doktordu. British Medical Journal’da okumuştum, çok güzel bir yazıydı, 7-8 yıl önce okumuştum keşke bulabilsem… Adam diyor ki: “Araştırma sonuçları önüme geldiğinde, aldatıldığımı fark ettiğim için gittim Halk Sağlığı ve Epidemiyoloji doktorası yaptım”.  Bu doktor, araştırmanın güvenirliğinden emin olabilmek için doktora yapıyor. Bu durumda, sen sağlık muhabirini eğitsen (yetiştirsen) bile hangi düzeye çıkaracaksın? Bilimsel araştırma sonuçlarını, tek araştırmaya dayalı, zayıf, yönlendirici, başka amaca yönelik sana 10 tane yazı seçeyim. Bir şeyin zararlı olduğuna yönelik. O araştırmaların gücü, metodu, güvenirliği vardır, sponsoru vardır. Bütün bunlara bakarak değerlendirmen lâzım. Adam, hekim olarak 10 yıl çalıştıktan sonra tekrar epidemiyoloji doktorası yapıyor. Çünkü bana iletilen araştırmalarda yönlendirildiğimi fark ettim. Eğer epidemiyoloji okumadıysa anlayamaz zaten (ÇG).
-   Çok iddialı bir şey söyleyemem. Bildiğim kadarıyla İskandinav ülkeleri özellikle okul eğitimlerinde sağlık eğitimine çok önem vermenin yanı sıra sürekli sağlık eğitimi ve toplamda eğitim düzeylerinin yüksekliği ile örnek gösterilebilir. Bu ülkelerin sağlık göstergeleri de çok başarılı (Sendika eski başkanı, KA).
-   Ben mesela işim gereği dört yıl kadar yurtdışında çalıştım. Amerika’da ve İngiltere’de çalıştım oradaki haberleri de biliyorum. Bizim duyduğumuz kaygılar orada da var. Çok ciddi, çok güzel haberler var halkı yönlendiren. Ama reyting kaygısı taşıyan, halkı yanlış yönlendiren haberler de var. Ama oradaki iç denetim ve dış denetim, toplumsal denetim sivil örgütler daha etkili herhalde. Böyle bizdeki kadar uç örnekler orada pek yok, ama söylediklerimin hepsi yurtdışında da var… Sivil toplum kuruluşları çok etkili, Devlet kuruluşları da çok etkili. Yani bir gazetede kasıtlı halkı kötüye yönlendiren bir haber çıkmışsa, çok ciddi şeylerle karşılaşabiliyor gazeteler (AYD).

“Diğer görüşmeler” bağlamında görüşü alınan bir iletişim fakültesi öğretim elemanı da şunları söylemektedir:
-   Yayın kuruluşları sağlık editörlüğünü kurumsallaştırmalı. Köşe yazarlığı doktorlar yerine, farklı uzmanların görüşlerine tarafsız yer veren ve araştırma imkânı verilen tecrübeli sağlık muhabirleri tarafından gerçekleştirilmeli. Özel Sağlık kurumları ve bakanlık baskısından uzak kalınabilmesi için özgürlüğü güvence altında olan ve sadece gazetecilik mesleki kuruluşları tarafından otokontrolü yapılan bir yayıncılık sağlanmalı. Sağlık muhabirleri dışında da haber yapan muhabirlerin bu konuda belirlenmiş kriterlere uyumu için ilkeler belirlenmeli. Eğitim ve Sağlık Muhabirleri Derneği üyesi olmayan sağlık muhabirlerinin de bulunduğu düşünülerek, rekabetten kaynaklanan sorunların giderilmesi için mesleki örgütlerin de içinde bulunduğu ortak platformlarda güncel sorunların ele alınması ve yayın kuruluşlarına “ideal sağlık yayıncılığı için öneriler” olarak sunulması (gerekir) (MUY).

İdeal sağlık yayıncılığına ilişkin medya profesyonellerinin verdiği yanıtlar arasında öne çıkan bazı görüşler şu şekildedir:
-   Doğruluk bir kere her haber de olduğu gibi bunda da birinci madde, olmazsa olmaz. Tarafsızlık, çünkü çok taraf olunan bir mesele. Yorumsuzluk, yorum katarsanız sağlık haberinin içerisine, çünkü hepimiz hasta oluyoruz, hepimiz hastaneye gidiyoruz, orada yorum olursa çok sorunlu bir haber ortaya çıkabilir. Bu ilkelere dikkat ettikten sonra dediğim gibi, bir de karşıt tarafların görüşlerine başvurmaya dikkat ettikten sonra sağlık yayıncılığının dört başı mamur bir şekilde yürüyeceğini düşünüyorum ben (HBT).
-   Bütün gazetelerde rutin sağlık sayfası olmalı her gün. Ne olmalı? Güncel ne varsa, gündemde ne varsa sağlık konuları işlenmeli. Tamamen sağlık editörünün, sağlık uzmanlarının denetiminde işlenmeli. (…) istihbarat sayfasındaki kızda çıkıyor, bir tane sağlık haberi yapıyor, yazı işlerine veriyor, yazı işleri de onu üçüncü sayfada kullanıyor. Bence böyle olmamalı. O kişi o haberi yaptıysa- ki yapmamalı diye düşünüyorum- yaptıysa da o haber ki dış haberlerden gelenler de öyle, o haber sağlık departmanında toplanıp, orada gerekirse başka bir uzman görüşü daha eklenip, doğruluğu teyit edilip ondan sonra yayınlanmalı diye düşünüyorum (ME).
-   Ben Ankara iletişim mezunuyum. Orada da daha objektif bir bakış açısı, habere dönük bir bakış açısı vardır bize verilen. Bu da beni hep BBC’ye yöneltmiştir. BBC’nin kamu yayıncılığı anlayışına yöneltmiştir. Orada da izlediğimizde işte İngilizcesi birazcık olanlar dahi rahat anlarlar(…) Bizde de öyle olması gerektiğine inanıyorum  (TG).

Yurt dışından örnek verilebilecek ideal sağlık yayınları konusunda ise medya profesyonellerinin belli başlı görüşler şu şekilde sıralanmaktadır:
-   National Geographic ve Discovery’de çok ilginç, çok çarpıcı belgeseller yayınlanıyor. İnsanların doğumundan ya da ana rahmine düşüşünden başlayarak bir insanın nasıl dünyaya geldiğini yansıtan çalışmalar, görseller, belgeseller yapılıyor. Onlarla kıyaslanacak bir yapımız yok henüz bizim (MGK).
-    (…) çok güzel bir örnek veriyim, yurt dışında mesela bir televizyon kanalını veriyim. Televizyonda bir sağlık haberi yayınlanıyor ve oradaki sistemde şu vardır sağlık haberini orada şey derler ‘health specialist’ diye altında yazar, sağlık uzmanı, onun dışında o haberi kimse hiçbir muhabir sunamaz. İşte, spikeri vardır, iki kişi oturur anonsunu yaparlar hemen gelir sağlık muhabiri kendisi sunar haberini bütün her şeyiyle ondan sonra da çekilir gider. Yani o kadar güzel bir sistemi var ki o sağlık haberini oradaki sunucu sunamaz (SAR).
-   (Yurt dışında) sadece belgeseller ve eğitim programları değil, bir takım dizilerde bile sağlık konusunda ciddi bilgiler verildiğine tanık oluyoruz. Mesela (…) diye bir dizi var. Yani tıp fakültesi öğrencilerine bence zorunlu ders olarak izletilmeli bu dizi (MGK).

-   Çin’de böyle büyük aldatmaca var, şeyde var Tayland’da var, bizde de var…  Mesela bir resim yayınlıyorlar… Umuda yolculuk. Anlatabiliyor muyum? Yahut işte kök hücre ile ilgili çok fazla ayın oluyor. Kök hücreye söylediğim gibi bizde büyük hastaneler aracılık yapıyorlar (ZCR).