8.SAĞLIK YAYINCILIĞINA İLIŞKİN OLUMSUZ BULUNAN YÖNLER

Türkiye’deki sağlık yayıncılığının olumsuz bulunan yönlerine ilişkin olarak farklı görüşler ortaya çıkmıştır. Buna göre sağlık profesyonellerinden gelen eleştiriler çoğunlukla içerik, konu, verilen bilgiye (f=54, %70,1), ticari kaygı, para kazanma, reyting amaçlarına (f=48, % 62,3), televizyon programlarında konuk seçimine (f=35, %45,5), alternatif tıp, bitkisel tedavi vb. konulara (f=34, % 44,2), gizli reklam yapıldığına (f=31, % 40,3) ve yayın diline yönelik eleştiriler (f=26, % 33,8) şeklinde sıralanmaktadır. İki kişiye sorulmayan bu soruya cevap veren 77 sağlık profesyonelinden 304 farklı yanıt elde edilmiştir. Görüşülen 50 doktor ve diş hekimi için de benzer bir dağılımın söz konusu olduğu belirtilmelidir.

Tablo 22. Sağlık yayıncılığına ilişkin hangi noktaları olumsuz buluyorsunuz? (Sağlık)

Frekans
%
İçerik, konu, verilen bilgiye yönelik eleştiriler
54
70,1
Ticari kaygı, para kazanma, reyting amacına yönelik eleştiriler
48
62,3
Konuk seçimine yönelik eleştiriler
35
45,5
Alternatif tıp, bitkisel tedavi vb. konulara yönelik eleştiriler
34
44,2
Gizli reklam yapıldığına yönelik eleştiriler (kişi, kurum, ilaç vs.)
31
40,3
Yayın diline yönelik eleştiriler
26
33,8
Sağlık habercilerine/ yayıncılarına yönelik eleştiriler
16
20,8
TV’deki sağlık programlarının yayın saatine yönelik eleştiriler
14
18,2
Sağlık sistemine yönelik eleştiriler
13
16,9
İnternet içeriğine yönelik eleştiriler
12
15,6
Kullanılan görsel malzemelere yönelik eleştiriler
11
14,3
TV dizilerindeki sağlık konusuna yönelik eleştiriler
10
13,0
Diğer
24
31,2
N
77
Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
0
Sorulmayan kişi sayısı
2


Sağlık profesyonellerinin medyayı takip etme sıklığı ile medya içeriklerinde olumsuz bulunan noktalar karşılaştırıldığında; medyayı takip ettiğini söyleyenlerin büyük ölçüde alternatif tıp konusunda eleştiride bulunduğu anlaşılmaktadır (f=13). İkinci sırada içerik, konu ve bilgiye yönelik eleştiriler gelmektedir (f=6). Aynı oranda, gizli reklam (f=6) ve ardından ticari kaygılara ilişkin eleştiriler (f=5) dile getirilmektedir. Pek sık takip etmediğini söyleyenler arasında ise en çok içerik ve konuya ilişkin eleştiriler ön plandadır (f=12). Ardından alternatif tıp ve ticari kaygılara ilişkin eleştiriler aynı seviyede gelmektedir (f=7). Bu durum medyayı daha yakından takip edenlerin alternatif tıp konusundaki eleştirilere daha ön planda yer verdiklerini ortaya koymaktadır.
Gazete okuyucularının da en çok eleştirdikleri konu alternatif tıp üzerinedir (f=9). Ardından içerik ve konuya ilişkin ve gizli reklama ilişkin eleştiriler gelmektedir (f=8). Hemen ardından da ticari kaygı eleştirisi dile getirilmektedir. Televizyon izleyicileri açısından en çok eleştirilen konu içerik, konu ve verilen bilgi (f=11) iken, hemen ardından alternatif tıp (f=9) gelmektedir. İnternet takipçileri ise en çok ticari kaygıları (f=7) ve içerik ve konuya ilişkin eleştirileri (f=6) sıralamaktadırlar.



Tablo 23. Sağlık yayıncılığına ilişkin hangi noktaları olumsuz buluyorsunuz? (Medya)

Frekans
%
İçerik, konu, verilen bilgiye yönelik eleştiriler
31
63,3
Alternatif tıp, bitkisel tedavi vb. konulara yönelik eleştiriler
15
30,6
Ticari kaygı, para kazanma, reyting amacına yönelik eleştiriler
15
30,6
Gizli reklam yapıldığına yönelik eleştiriler
8
16,3
Yayın diline yönelik eleştiriler
6
12,2
Konuk seçimine yönelik eleştiriler
6
12,2
İnternet içeriğine yönelik eleştiriler
4
8,2
Sağlık sistemine yönelik eleştiriler
3
6,1
Diğer
19
38,8
N
49

Cevap yok, yorum yok, kesin bilgim yok
0
Sorulmayan kişi sayısı
10


Medya profesyonelleri arasında da medya içeriklerinde olumsuz bulunan yönlere ilişkin görüşler çoğunlukla “İçerik, konu, verilen bilgiye yönelik eleştiriler” bağlamında odaklanmaktadır (f=31, %63,3). Ardından eşit oranda olmak üzere (f=15, %30,6) medyadaki “Alternatif tıp, bitkisel tedavi gibi konulara yönelik eleştiriler” ile “Ticari kaygı, para kazanma, reyting amacına yönelik eleştiriler” öne çıkmaktadır. Meslek alt grupları bağlamında da genel tablodan anlamlı bir farklılık içermeyen şekilde yanıtlar gelmiştir.

Sağlık yayıncılığına ilişkin hangi noktaların olumsuz bulunduğuna yönelik soru karşısında elde edilen görüşler araştırmada sorulan bazı sorularla eşleşmektedir. Bu nedenle bu eleştirilere ilişkin önemli yanıtlar, ilgili soruya alınan yanıtlarla birlikte değerlendirilmiştir.