ALTINCI BÖLÜM: MEDYA İÇERİKLERİNE YÖNELİK ÇALIŞMA

Türkiye’deki sağlık konulu yayın içeriklerinin neler olduğu ve nasıl yayımlandığının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen içerik analizi uygulamasında, projenin başladığı yıl olan 2010’da yayımlanan içerikler çalışma evreni olarak kabul edilmiştir. Bu doğrultuda basın, televizyon ve İnternet içeriği 1 Ocak 2010-31 Aralık 2010 günleri arasında hizmet alımı yöntemiyle medya takip şirketi olan Interpress tarafından temin edilmiştir. Ayrıca belirtmek gerekirse, geçmişe dönük olarak içerik etmenin neredeyse imkânsızlığı, ağır emek ve büyük maddi destek gerektirmesi de bu zaman aralığının tercih edilmesinde önemli bir unsurdur.

Sağlık konulu yayın içeriklerinin temin edildiği Interpress, Sağlık Bakanlığı ve Anadolu Üniversitesi’ne de aynı dönemde hizmet vermekte olan, 1953 yılından bu yana sektörde hizmet veren, ülkenin en eski medya takip merkezidir. Interpress tarafından ülke genelindeki 1781 basın organı (yerel, bölgesel ve yaygın gazete, dergi ve ekleri), 52 televizyon kanalı ve 551 İnternet portalının içeriği takip edilmiştir. Bu içerik, kitle iletişim aracının türüne göre üç ayrı kategoride değerlendirilmiştir:

1.       Basın (gazete, dergi ve ekler) içeriği,
1.       Televizyon içeriği  
2.       İnternet içeriği.


Sağlık alanındaki 50’ye yakın anahtar sözcük tanımıyla 2010 yılı içinde basın kategorisinde toplam 274.222 gazete ve dergi kupürü, televizyon kategorisinde 51.291 video görüntüsü ve İnternet kategorisinde de 72.103 web sayfası içeriği elektronik ortamda Interpress’ ten temin edilmiştir. Çalışma evreni olarak kabul edilen bu 365 günlük medya içeriği üzerinden sistematik rastsal örneklem tekniğiyle yılın her 4’üncü günü örneklem alınmıştır. Böylece düzenli aralıklarla, farklı günlerde ve farklı dönemlerde tüm yılı temsil edecek düzeyde bir örneklem çerçevesi oluşturulmuştur.

Grafik 1. Sağlık Konulu Anahtar Sözcükleri İçeren Medya İçeriği Sayısı



Çalışmanın amaç soruları doğrultusunda ve görüşme analizi bulgularından hareketle içerik analizi kodlama kılavuzu geliştirilmiştir. Ortak ve farklı kategorilere sahip kılavuz 41 ortak tema ile birlikte basın ve televizyon grupları için toplam 56’şar, İnternet grubu için ise 55 ana kategoriden oluşmuştur. Üç grup için de ortak olarak 41 ana temaya bağlı olarak 7790 alt kategoride kodlama gerçekleştirilmiştir. Ayrıca basın grubunda 399, İnternet grubunda 391 ve televizyon grubunda da 452 ayrı alt kategoride daha kodlama yapılmıştır. Buna göre tüm kodlamalar üç grup için toplam 60 farklı ana kategori ve 8242 farklı alt kategori çerçevesinde tamamlanmıştır.

Kodlamalar, proje için hazırlanan özel bir bilgisayar yazılımı sayesinde İnternet üzerinden gerçekleştirilmiştir. Kodlayıcıların kullanıcı adı ve şifreleriyle giriş yaptıkları sistem, medya içeriklerini ve kodlama yapılacak kategorileri çoktan seçmeli olarak kullanıcılara sunmuş ve yapılan seçimlerle kodlamalar ilerletilmiştir.
Medya içeriklerinin İnternet bağlantısı üzerinden teminine 1 Ocak 2010 tarihi itibarıyla başlanmıştır. Ancak kodlama kılavuzunun hazırlanmasına TÜBİTAK onayı ve resmi işlemlerinin tamamlanmasıyla birlikte projenin resmi olarak başladığı tarih olan 2010 yılı Nisan ayından sonra başlanmıştır.

Kodlama kılavuzu geliştirilirken literatürdeki benzer çalışmaların kullanmış olduğu kategoriler gözden geçirilmiş, literatürdeki konu ve tartışmalar dikkate alınarak o tarihe kadar temin edilen medya içeriği üzerinden ön kodlama ya da deneme kodlamaları yapılmış; Kardiyolog Doç. Dr. Barbaros Dokumacı, Sosyolog Prof. Dr. Nadir Suğur, Eğitim ve Sağlık Muhabirleri Derneği Başkanı Ziyneti Kocabıyık, Eğitim ve Sağlık Muhabirleri Derneği eski Başkanı Sibel Güneş, Sağlık Hakkı Hareketi Derneği Başkanı Dr. Mustafa Sütaş’tan kodlama kılavuzuna ilişkin görüş alınmıştır. Ayrıca içerik analizi kılavuzuna yardımcı olması amacıyla çalıştaya katılabileceğini ifade eden medya profesyoneli ve sağlık görevlileri arasından 10’una kodlamasında sorun yaşanan ya da kodlayıcılar arası uyumun tartışmalı olduğu haber kupürleri kargo ile gönderilerek görüşleri sorulmuştur. Bu bağlamda, elde edilen yanıtlar doğrultusunda içerik analizi uygulama kılavuzuna son hali verilmiştir.

2010 yılı Ekim ayından 2011 yılı Haziran ayına dek geçen sürede kodlamalar, kodlayıcılar arası uyum hesaplamaları ve yeniden kodlamalar tamamlanmıştır. Projenin araştırmacı ve bursiyerleri dışında yüksek lisans ve lisans öğrencileri arasından kodlama eğitimi verilen ve başarılı bulunan öğrenciler de hizmet alımı yöntemiyle kodlamaları gerçekleştirmişlerdir.

Kodlayıcıların eğitimi yüz yüze ortamda gerçekleştirilerek eğitim sırasında kodlayıcılara açıklamalı içerik analizi kılavuzu dışında, örnek kodlamaları gösteren ayrı bir rehber ve kodlama sürecine ilişkin video görüntüler sunulmuştur. Her hafta düzenli olarak cuma günleri tüm kodlayıcıların o hafta yapmış oldukları kodlamalar arasından örneklem seçilerek bunlar “kontrol kodlayıcıları” tarafından yeniden kodlanarak karşılaştırılmıştır. Kodlayıcılar arası uyum hesaplaması elektronik sistem üzerinden gerçekleştirilen bu kontrollerde kodlayıcılar arası uyum seviyesi düşük bulunan kodlayıcıya ya eğitim verilmiş ve önceki haftaki kodlamalarını gözden geçirmesi istenmiş ya da projeden ayrılarak yapmış olduğu tüm kodlamalar sisteme kodlanmamış olarak dâhil edilerek yeniden kodlanmıştır. Kodlayıcılar düzenli olarak toplantılara çağrılarak çıkan sorunlar ve yapılan kodlamalara ilişkin değerlendirmelerde bulunulmuştur.

Kodlamalar tamamlandığında, geçerli kabul edilerek analizi gerçekleştirilen kodlamalara bakıldığında, basın grubundaki kodlamaların toplam 43 farklı kodlayıcı tarafından gerçekleştirildiği görülmüştür. Kodlamaların % 19’u bir kişi, %61’i 10 kişi, %14,8’i diğer 10 kişi ve kalan kısmı da 22 kişi tarafından tamamlanmıştır. 7 kişinin yaptığı kodlama sayısı 50’nin ve 4 kişinin yaptığı kodlama sayısı da 10’un altındadır.
Televizyon grubunda kodlamalar 15 farklı kodlayıcı tarafından yapılmıştır. Kodlamaların %33,7’si bir kişi, %35,7’si üç kişi, %22,5’i diğer üç kişi ve kalanı da 8 kişi tarafından tamamlanmıştır. İki kişinin yaptığı kodlama sayısı 10’un altındadır.

İnternet grubunda kodlamaların %48,3’a bir kişi, %25,5’i ikinci kişi ve %19’u da üçüncü kişi tarafından yapılmıştır. Kalan kodlamalar da dört kişi arasında gerçekleştirilmiştir. Bu kişilerden birinin bir tek kodlaması geçerli kabul edilmiştir.

Çalışmada, “Yöntem” bölümünde de açıklanan hesaplama doğrultusunda, her hafta düzenli olarak gerçekleştirilen kodlayıcılar arası uyum testleri sonucunda yenilenen eğitim çalışmaları ve yeniden kodlamaların ardından uyumluluk hesaplamalarına ilişkin son rakamlar elde edilmiştir. Buna göre basın grubunda 2.444 haber ve köşe yazısı, İnternet grubunda 355 metin, televizyon grubunda da 1.053 program görüntüsü üzerinden, yalnızca farklı kodlama yapılabilen kategoriler çerçevesinde, basın grubunda % 82,63, İnternet grubunda % 84,08, televizyon grubunda % 77,31 ve genel olarak % 81,31 oranında kodlayıcılar arası uyum sağlandığı belirlenmiştir. Kodlayıcılar arası uzumun %100 olduğu doğudan medya takip şirketinden temin edilerek kullanılan basın ve televizyon gruplarında 8, İnternet grubunda 6 kategoriye ait veri de hesaplamaya katıldığında basın grubunda %87,81; İnternet grubunda %88,19 ve televizyon grubunda da %83,70 oranında uyum hesaplanmıştır.

Tablo 74.  Kodlayıcılar arası uyum
Basın grubu kodlayıcılar arası uyum
İnternet grubu kodlayıcılar arası uyum
Televizyon grubu kodlayıcılar arası uyum
% 87,81
%88,19
%83,70

Kodlamada, öncelikle ajanstan anahtar sözcük taramasıyla gelen içerik, “sağlık konulu yayın” kapsamında olup olmadığı çerçevesinde sorgulamadan geçirilmiştir. Sağlık konulu yayın olarak tanımlanan içerikler içerik analizi uygulamasına konu alınmıştır. Hangi içeriklerin bu bağlamda değerlendirileceği konusu ayrıca düzenlenen çalıştayda tartışılmıştır. Sonuç olarak medya takip şirketinden gelen içerik sayısı, alınan örneklem sayısı ve bunlar arasında da sağlık konulu olduğu belirlenen içerik sayıları aşağıdaki tabloda yer almaktadır.

Tablo 75. Temin edilen içerik ve alınan örneklem sayısı

Medya takip şirketinden anahtar sözcük tanımıyla gelen toplam içerik sayısı
Örneklem alınan günlerde yayımlanmış olan toplam içerik sayısı
Sağlık konulu yayın olduğu belirlenen ve içerik analizine konu edilen içerik sayısı
Sağlık konulu olmayan içerik sayısı
Teknik olarak hatalı (eksik, yarım, görüntülenemeyen) içerik sayısı
Basın
274.222
70.984
39.652
31.076
256
İnternet
72.103
17.979
9.004
8.940
35
Televizyon
51.291
12.760
10.408
2.162
190


İçerik analizinde toplanan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Öncelikle her bir değişkenin betimlenmesi amacıyla frekans tabloları oluşturulmuş, daha sonra ilişkilerin görülebilmesi için değişkenler arasında çapraz tablolar hazırlanmıştır. Çalışmada toplanan verilerden bazıları çoklu cevap (multiple response) içermektedir. Örneğin işlenen konular kodlanırken bir haber için beş farklı konu kodlanabilmiştir. Bu tür verilerin analizinde farklı konular toplanarak çoklu cevap kategorileri elde edilmiş ve analizler de her bir kategorinin toplam haber sayısı içerisindeki oranları bulunarak gerçekleştirilmiştir.